Springen naar inhoud

Volume van een luchtbel in een glazen stop

• Log in om te kunnen reageren

pjvdv

pjvdv

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2011 - 17:24

Beste,

Ik kreeg voor Fysica volgende vraag:

De glazen stop van een karaf bevat een luchtbel. Bepaal het volume van deze luchtbel, uiteraard zonder de stop te berekenen. Men beschikt hierbij over een dynamometer en een beker gevuld met water.

Ik weet dat ik de Archimedeskracht ( F=rho g V ) moet gebruiken.
Alleen ben ik serieus aan het sukkelen omdat ik niet goed weet wat ik juist moet doen,

Kan iemand mij hier helpen ?

Hartelijk bedankt!

Pieter-Jan

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2011 - 18:18

Wat zou je kķnnen doen/meten met dat gereedschap (nog zonder direct aan dat eindresultaat "volume van de luchtbel" te denken)? .

Oh, tabellenboek bij de hand?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

pjvdv

pjvdv

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2011 - 18:22

Wat ik zou doen is het volgende:

We kunnen met behulp van de Wet van Archimedes de onderzoeksvraag oplossen. We laten de stop aan een dynamometer hangen terwijl de stop ondergedompeld is in het water. We kunnen nu de massadichtheid bepalen. Veronderstellen we nu ook dat we de massadichtheid van het glas kennen, kan je het volume van de luchtbel berekenen. Namelijk: we vergelijken de massadichtheid van de stop met de massadichtheid van het glas en daaruit kunnen we afleiden hoeveel procent van de stop uit die luchtbel bestaat.

Maar helaas was dit fout.

Dus ben ik het anders gaan zoeken,
nu probeer ik rechtstreeks uit de Archimedesformule mijn volume af te leiden, maar dat is waarschijnlijk wat kort door de bocht. Tabellenboek niet bij de hand ( maar voor bv. dichtheid van het glas, dient de waarde niet expliciet vermeld te worden. )

Pieter-Jan

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2011 - 18:34

..//..

Maar helaas was dit fout.

Hoezo "fout"? Wil je daarmee iets doen wat niet de bedoeling was, of kan dat "fout" ook nog betekenen dat er iets ontbreekt in je verhaal (want dat is volgens mij het geval namelijk)?
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...

pjvdv

pjvdv

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2011 - 18:38

Hm,
ik denk inderdaad dat er wel iets ontbreekt.

Ik zal even trachten te resumeren ( bedankt voor hulp trouwens ! )

We laten de stop aan een dynamometer hangen terwijl de stop ondergedompeld is in het water. We kunnen nu de massadichtheid bepalen. Veronderstellen we nu ook dat we de massadichtheid van het glas kennen, kan je het volume van de luchtbel berekenen. Namelijk: we vergelijken de massadichtheid van de stop met de massadichtheid van het glas en daaruit kunnen we afleiden hoeveel procent van de stop uit die luchtbel bestaat.
Concreet: We bepalen de volume van de glazen stop met volgende formule :

F=rho g V

Hierin is F de Archimedeskracht uitgedrukt in Newton, de g is 9,81N en de massadichtheid van de glazen stop kennen we, het is namelijk de massadichtheid van een bepaald soort glas. Nu hebben we dus het volume van de glazen stop.
ρstop / ρglas = X
De gevonden X is het aantal procent dat de stop uit luchtbel bestaat.

Maar nu heb ik het volume nog niet,
misschien zit ik op een zijspoor, misschien ontbreekt hier iets,

mvg,
Pieter-Jan

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2011 - 18:45

Hm,
ik denk inderdaad dat er wel iets ontbreekt.

..//..

ok

Hier gaat het fout:

We laten de stop aan een dynamometer hangen terwijl de stop ondergedompeld is in het water. We kunnen nu de massadichtheid bepalen.

Oh ja? Hoe dan?
Stel dat je dynamometer nu 2 N aanduidt, kun je dan inderdaad daarmee je massadichtheid bepalen?

pjvdv

pjvdv

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2011 - 18:58

Oh ja? Hoe dan?
Stel dat je dynamometer nu 2 N aanduidt, kun je dan inderdaad daarmee je massadichtheid bepalen?

Hm :-(
We kunnen er de kracht mee berekenen ( ik veronderstel de Archimedeskracht ), maar idd je hebt gelijk niet de massadichtheid. Ik weet niet of deze anders te berekenen is. Als deze van invloed is op het verdere verloop van de proef, kunnen we stellen dat we de massadichtheid van het glas gekend is ( die van water kennen we ook ) .
Dus dan is hoogstwaarschijnlijk de verdere redenering ook mis ? ;)

Pieter-Jan

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2011 - 19:07

We kunnen er de kracht mee berekenen ( ik veronderstel de Archimedeskracht ),

Ook dan zul je eerst nog iets anders moeten meten, want met die 2 N allťťn die ik je bijvoorbeeld al gaf kun je verder nog helemaal niks, ook niet met een tabellenboek ernaast.

pjvdv

pjvdv

• 0 - 25 berichten
  • 5 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 05 juni 2011 - 19:23

Hm,
Mag ik u juist vragen: heeft u enig idee hoe dit te doen ? :-)
Ik begrijp dat het inderdaad niet de bedoeling is dat jullie de vragen oplossen,
maar ik was wat aan het einde van mijn latijn.

Om door te gaan op het probleem zelf:
We berekenen dus de Archimedeskracht met behulp van de dynamometer in de beker gevuld met water.
Wat ik wel nog kan doen:
‎1. Drop u stolp in het glas met water. 2. Meet hoeveel water er uit u beker is overgelopen. (dan hebt ge het volume van u stolp) 3. Bereken aan de hand van u volume en de massadichtheid van u glas het 'normale' massieve gewicht van u stolp... (in Newton). 4. Hang u stolp aan u dynamometer. 5. Het aantal Newton dat ge had berekent doet ge - u afgelezen newtons van op u dynamometer. 6. Het verschil tussen die 2 is het 'gewicht' van u lucht. Adhv de massadichtheid van de lucht berekent ge dan het volume van die bel.

Kan dit kloppen ?

Mvg,
Pieter-Jan

Veranderd door pjvdv, 05 juni 2011 - 19:26

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44871 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 05 juni 2011 - 21:57

Ik begrijp dat het inderdaad niet de bedoeling is dat jullie de vragen oplossen,
maar ik was wat aan het einde van mijn latijn.

Het ging er me meer om je zelf analytisch naar je eigen plan te leren kijken: "Ik ga dŠt doen en ik wil dŪt eruit wijs worden. Lukt me dat?" Voor je eerder plan zou je dan hebben kunnen concluderen: "Hmm, daar kan ik nog niks mee".

Intussen hťb je dat kennelijk door, want er komt al een beter plan:

Wat ik wel nog kan doen:
..//..
Kan dit kloppen ?

Nou, dan speel ik even voor meetapparatuur (blauwe aflezing)

‎1. Drop u stolp in het glas met water.
2. Meet hoeveel water er uit u beker is overgelopen. (dan hebt ge het volume van u stolp) 40 mL
3. Bereken aan de hand van u volume en de massadichtheid van u glas 2,6 g/cm≥ het 'normale' massieve gewicht van u stolp... (in Newton). 1 N
4. Hang u stolp aan u dynamometer.
5. Het aantal Newton dat ge had berekent doet ge - u afgelezen newtons van op u dynamometer. 0,8 N
6. Het verschil tussen die 2 is het 'gewicht' van u lucht. Adhv de massadichtheid van de lucht berekent ge dan het volume van die bel.

Beantwoord nu je eigen vraag of "dit kan kloppen". Kom je er zo?

Los daarvan heb je een probleem:

Men beschikt hierbij over een dynamometer en een beker gevuld met water.

en daar staat geen maatcilinder bij.

Zonder je te willen pesten, kun je daarvoor zelf nog een aanpassing in je eigen plan bedenken?

Er is ook nog een plan B nodig voor het geval men je geen volle beker water wil geven.

aanzet: meet met je dynamometer het gewicht boven water en onder water, en met die twee gegevens vraag je archimedes om hulp

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures