Springen naar inhoud

Einstein en religie

• Log in om te kunnen reageren

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 20:45

Ik zag laatst deze quote staan: "zonder wetenschap is er geen geloof, maar zonder geloof is er geen wetenschap" van Albert Einstein. Na dit te lezen keek ik even verder en bleek dus dat Einstein gelovig was. Maar hoe kan een man die zo wetenschappelijk bezig is in god geloven?!?!
In hoeverre was Einstein dan gelovig?!?!
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Johan_vd

Johan_vd

• >100 berichten
  • 245 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 20:46

Er zijn veel meer mensen die super-intelligent/wetenschapper zijn en in God geloven.

mastercell

mastercell

• >100 berichten
  • 144 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 20:48

maar hoe kan dit?
Ik bedoel, ik ben geen super inteligente wetenschapper maar ik zie ook wel in dat god er niet is. Als je zo bezig bent met het heelal en natuur dan moet je toch wel kiezen tussen de wetenschappelijke evolutie of god?!?!
I'd rather be hated for who I am, than loved for who I am not.

Johan_vd

Johan_vd

• >100 berichten
  • 245 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 20:50

Ja ik geloof zelf wel in God. Echter als je de ruimte bekijkt. Wat komt er achter die ruimte? Of stopt die ruimte opeens? En wat komt daar achter? Het eeuwige niets? Er zijn teveel vraagtekens om een eventuele God te kunnen ontkennen

Jekke

Jekke

• >250 berichten
  • 997 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 20:50

en ook mag je niet vergeten dat einstein in een andere tijd geboren is

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2005 - 21:14

Einstein werd ook terug gehouden door zijn geloof, hij stelde bijvoorbeeld dat god niet dobbelt. En vindt 'kans' in de quantum mechanica maar niets.

• Gast

Geplaatst op 28 september 2005 - 21:20

[quote name='"DePurpereWolf"][quote]Einstein werd ook terug gehouden door zijn geloof' date=' hij stelde bijvoorbeeld dat god niet dobbelt.[/quote']

Dobbelt God wel dan?

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2005 - 21:30

Deze stelling belette hem om de postulaten van de QM aan te nemen.

Sado

Sado

• >100 berichten
  • 126 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 21:54

maar hoe kan dit?
Ik bedoel, ik ben geen super inteligente wetenschapper maar ik zie ook wel in dat god er niet is. Als je zo bezig bent met het heelal en natuur dan moet je toch wel kiezen tussen de wetenschappelijke evolutie of god?!?!

Ik zou er niet zo zeker van zijn dat (een) God niet bestaat, immers, niemand kan het bewijzen. Het is geen wonder dat Einstein in God geloofde, vanwege zijn Joodse achtergrond. Einstein dacht dat het heelal zo perfect was, dat het zo erg lijkt dat het is ontwerpen, dat er sprake is van een intelligent design. Quantum Mechanica beviel hem niet omdat dit teveel overlaat aan de kans. Dit past niet in een universum dat met een doel is ontwerpen en dat onderworpen is aan de wetten van de causiliteit. Hoe kunnen mensen vrije wil hebben als het fundament van de wereld word bestuurd door chaos en kans? Einstein was naast een wetenschapper ook een filosoof, en uit vanwege de filosofische problemen die de QM in zijn tijd oproepte, hield hij zich een groot deel van zijn leven bezig met het vinden van argumentaties tegen de QM.

Het bestaan van God op zich is een groot filosofisch vraagstuk. Veel briljante mensen hebben zich hierover gebogen, en sommigen hebben heel erg overtuigende redenen zowel vóór als tegen het bestaan van God gegeven. Dat je een intelligente wetenschapper bent houd dus niet meteen in dat je tegen God bent.

Johan_vd

Johan_vd

• >100 berichten
  • 245 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 28 september 2005 - 22:07

Misschien een inschattingsfout maar niet een directe reden om God te ontkennen als einstein zou weten dat het wel zo zou zijn.

Hallo1979

Hallo1979

• >1k berichten
  • 1172 berichten
  • VIP

Geplaatst op 28 september 2005 - 22:08

Een tijd geleden was ik bij een lezing over Kadr Abdulah. Schrijver van vele boeken en columnist bij de volkskrant( inmiddels niet meer geloof ik). Ik vroeg aan hem, want hij heeft natuurkunde gestudeerd, waarom hij geloofde en hij antwoorde: "Ik heb thuis een plank boeken over de natuur en ik weet wat daarin staat en ik heb God er niet in gevonden, maar er is nog zo veel buiten die rij boeken, daar is nog best ruimte voor God"
"If you wish to make an apple pie truly from scratch, you must first invent
the universe." -- Carl Sagan (US physicist and astronomer,1934-1999)

• Gast

Geplaatst op 28 september 2005 - 22:15

Ik begreep dat Einstein Deïst was?

maar hoe kan dit?
Ik bedoel, ik ben geen super inteligente wetenschapper maar ik zie ook wel in dat god er niet is.

Zoals eerder al aangegeven, het komt vaker voor.
Één van de belangrijke figueren achter de big bang theorie was bijvoorbeeld Georges Lemaître, die priester was.

Als je zo bezig bent met het heelal en natuur dan moet je toch wel kiezen tussen de wetenschappelijke evolutie of god?

Ben ik het niet me je mee eens.
Naar mijn mening bestaat die tegenstrijdigheid niet.

• Gast

Geplaatst op 28 september 2005 - 22:17

Misschien een inschattingsfout maar niet een directe reden om God te ontkennen als einstein zou weten dat het wel zo zou zijn.

Sterker nog, QM word maar al te vaak te pas en te onpas aangehaald door sommige gelovigen.

• Gast

Geplaatst op 28 september 2005 - 22:26

Misschien kan men uit volgende citaten Einstein's godsbeeld afleiden?

http://home.att.net/...s/einstein.html

I cannot conceive of a personal God who would directly influence the actions of individuals, or would directly sit in judgment on creatures of his own creation. I cannot do this in spite of the fact that mechanistic causality has, to a certain extent, been placed in doubt by modern science. [He was speaking of Quantum Mechanics and the breaking down of determinism.] My religiosity consists in a humble admiration of the infinitely superior spirit that reveals itself in the little that we, with our weak and transitory understanding, can comprehend of reality. Morality is of the highest importance -- but for us, not for God.

Albert Einstein The Human Side, 1954

There remains something subtle, intangible and inexplicable. Veneration for this force beyond anything that we can comprehend is my religion.

Albert Einstein

Scientists were rated as great heretics by the church, but they were truly religious men because of their faith in the orderliness of the universe.

Albert Einstein

A man's ethical behavior should be based effectually on sympathy, education, and social ties; no religious basis is necessary. Man would indeed be in a poor way if he had to be restrained by fear of punishment and hope of reward after death.

Albert Einstein

DePurpereWolf

DePurpereWolf

• >5k berichten
  • 9240 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2005 - 01:11

Einstein was een Jood. Ze hebben hem gevraagd om de eerste president van Israel te worden, maar dat sloeg hij af. Politics and science don't mix.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures