Fe2+ en fe3+ concentratie bepalen slootwater

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 7

Fe2+ en fe3+ concentratie bepalen slootwater

Hallo,

Ik heb op het forum gezocht, alleen kon niet goed vinden hoe ik mijn berekening moet uitvoeren om het gehalte Fe2+ en Fe3+ te berekenen uit het slootwater.

In eerste instantie heb ik 175 mg Mohr's zout (ijzer(2)ammoniumsulfaat) opgelost in 4 ml van 4M salpeterzuur en dit vervolgens aangevuld tot 1liter met demiwater.

een voorbeeld is 2 ml van de standaaroplossing met 15 ml acetaatbuffer (6ml 0,2M NaAc-opl met 9ml 0,2M azijnzuur) en 6ml diperidyloplossing.

Hieruit kreeg ik A = 0,121.

Dit heb ik allemaal omgerekend, omdat er in 1 liter 175 mg ijzer zit (van het Mohr zout), dan kreeg ik eruit dat in 2ml oplossing 0,35mg ijzer zit.

Hier heb ik een ijklijn van gemaakt, dus op de x-as het aantal mg ijzer en op de y-as de A.

(heb de ijklijn zo gemaakt dat deze door (0,0) gaat en een functie geeft, zodat je de x kan berekenen)

Vervolgens heb ik het slootwater gepakt en daar de A van gemeten.

De onbekende hoeveelheid ijzer heb ik berekend door de A in te vullen en dit te delen door de hellingsgetal. Hieruit kreeg ik een bekende x.

Naja, deze heb je dan in mg per 50 ml oplossing, dus dit kan je omrekenen naar mg ijzer per liter water.

Maar mijn vraag is nu, wat heb ik berekend?

De Fe2+, de Fe3+ of beide concentraties?

Heb vervolgens namelijk nog 25mg ascorbinezuur toegevoegd, dit is voor het omzetten van Fe2+ naar Fe3+?

Alvast bedankt voor de moeite,

kom hier momenteel echt niet uit.

Berichten: 7

Re: Fe2+ en fe3+ concentratie bepalen slootwater

Ik heb het even dieper onderzocht. Het is nu voor mij duidelijk. Hier mag een slotje op.

Reageer