Wapening normaalkracht funderingsbalk

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Wapening normaalkracht funderingsbalk

Beste forumleden,

Onlangs heb ik een vraag gesteld over de schematisering van een funderingsbalk. Inmiddels ben ik hiermee aan het rekenen geslagen en de buigwapening, dwarskrachtwapening en wapening tgv wringing berekent.

De balk wordt in de situatie van een variabele belasting van wind echte rook door een normaalkracht belast. Hoe wordt dit opgevangen door de betonnen funderingsbalk (door welke wapening)? En verschilt deze berekening erg van de eerstgenoemden?

Groet.

Berichten: 102

Re: Wapening normaalkracht funderingsbalk

Als je de staalskelet-kolommen op de fu.palen zet,vangen die het moment op dmv. zijidelingse tegendruk van de bodem.

De funderingbalk ondervindt weinig last van de zijdelingsbelasting,doordat de verticale last direct wordet opgenomen door de paal.

Paallengte over het algemeen voor lichtere bouw in west Benelux van 15-25 meter diepte,dus voldoende tegendruk,die door de grond en paalwapening kan worden opgevangen.

Zet je de kolommen als op je eerste schema,dan worden de fu.balken op wringing belast en dat geef lastiger rekenwerk.

Berichten: 20

Re: Wapening normaalkracht funderingsbalk

Hallo Zara,

Zou je wellicht kunnen proberen dit nogmaal uit te leggen? Ik snap het namelijk niet helemaal. Ik heb de palen niet onder de kolommen staan, de situatie is namelijk opgegeven en ik heb hier geen invloed op.

Het probleem is hoe neem je de normaalkracht in de funderingbalk mee afkomstig uit het windverband? dus de kracht loodrecht op de doorsnede van de balk.

Bedankt.

Berichten: 102

Re: Wapening normaalkracht funderingsbalk

Doordat de kolommen hun last overdragen op de balk binnen de assen van de fu.balken krijg je daar de puntlasten die haaks op de balkas komt.

Vervolgens treedt er door de windverbanden -via de kolommen- een wringmoment op,ook dus haaks op de balkas.

Uit je leerboeken omtrent deze krachtentoestand moet je de formule gebruiken die voor deze zaken geldt,rekening houdende met het feit dat de wringing pas in rekening moet worden gebracht bij overschrijding van een bepaald gestelde begrensde aanwezige trekspanning in de balk.

De uitleg is overigens niet zo in enkele zinnen uit te leggen,doch vergt bestuderen van het leeronderdeel "Wanneer moet wringwapening worden toegepast en hoe wordt dit berekend"!

Je moet dus het wringend M berekenen in een doorsnede en het weerstandsmoment van diezelfde dsn. De theorieuitleg beslaat ruim 4 bladzijden (Vis en Sagel -Betonberekeningen bij mij).

Succes!

Nb. In een vraag van Beunhaas onder dit zelfde hoofdstuk Constructies geeft Andyr 74 een verwijzing naar de regeltjes omtrent torsie-berekeningen met dwarskrachten,ten teken,dat hij ook geen korte info kan verstrekken.Het onderwerp vergt wel studie.

Reageer