Druk vs. oppervlakte

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 19

Druk vs. oppervlakte

Stelling: Een open cilindervormig vat bevat een zekere hoeveelheid vloeistof. Halveert men de oppervlakte van de bodem, dan?

a)halveert de druk op de bodem

b)verdubbelt de hydrostatische druk op de bodem

c)blijft de totale druk gelijk op de bodem, maar verdubbelt de hydrostatische druk op de bodem.

d)Geen van voorgaande is juist.

Met de formule p=F/S (met S=oppervlakte, F=kracht)dacht ik dat B het goede antwoord was, aangezien p en S omgekeerd evenredig zijn (S halveert, dus p verdubbelt). Als de oppervlakte halveert, komt de vloeistof dus dubbel zo hoog als in toestand 1. De hydrostatische druk is enkel afhankelijk van de hoogte, en deze verdubbelt dus. Klopt mijn redenering?

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Druk vs. oppervlakte

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Druk vs. oppervlakte

Volgens mij klopt je redenering
\(p=h\cdot \rho \cdot g \)

Berichten: 19

Re: Druk vs. oppervlakte

aadkr schreef:Volgens mij klopt je redenering
\(p=h\cdot \rho \cdot g \)
Dus antwoord B?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.590

Re: Druk vs. oppervlakte

Volgens mij is antwoord B goed.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk vs. oppervlakte

ik snap de vraag niet / vind hem onvolledig.

Als ik de oppervlakte van de bodem halveer, betekent dat dan automatisch dat de hoogte van de vloeistofkolom verdubbelt zoals jij zegt? Indien ja, dan heb je gelijk. Maar ik zie het proces "halveer de oppervlakte van de bodem" niet voor me.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 19

Re: Druk vs. oppervlakte

Jan van de Velde schreef:ik snap de vraag niet / vind hem onvolledig.

Als ik de oppervlakte van de bodem halveer, betekent dat dan automatisch dat de hoogte van de vloeistofkolom verdubbelt zoals jij zegt? Indien ja, dan heb je gelijk. Maar ik zie het proces "halveer de oppervlakte van de bodem" niet voor me.
Men bedoelt gewoon indien dezelfde cilinder een oppervlakte zou hebben die de helft is van de oppervlakte van de cilinder in het eerste geval, de inhoud van de vloeistof blijft ook gelijk, dus dan zou de vloeistof dubbel zo hoog moeten komen in de nieuwe cilinder, lijkt mij.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Druk vs. oppervlakte

Nah, het zal wel dan. In andere gevallen wordt hij sowieso onlogisch.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 299

Re: Druk vs. oppervlakte

Wel oppassen met dit soort vragen. Het feit dat de cilinder open is wil zeggen dat ook de luchtdruk een invloed heeft. In dit geval maakt het niet uit omdat ze de hydrostatische druk vragen, maar als ze de totale druk vragen, verdubbelt deze niet bij halvering van het oppervlak.

Dit even terzijde uiteraard:)

Berichten: 4

Re: Druk vs. oppervlakte

Stelling: Een open cilindervormig vat bevat een zekere hoeveelheid vloeistof. Halveert men de oppervlakte van de bodem, dan?
Als hierbij bedoelt wordt dat het volume hetzelfde blijft, en dus het niveau zal stijgen bij halveren van de oppervlakte van de bodem. Dan zal hierbij ook de hydrostatische druk toenemen.

De hydrostatische druk -> P = ρ.g.h

P = Hydrostatische druk (N/m2 of Pa)

ρ = Massadichtheid van de vloeistof (kg/m3)

g = Zwaartekracht (9.81 N)

h = Hoogte vloeistofkolom (m)

Het volume van de vloeistof staat helemaal los van de hydrostatische druk, het is de hoogte van de vloeistofkolom dat de hydrostatische druk bepaald.

Berichten: 19

Re: Druk vs. oppervlakte

Tim2330 schreef:Als hierbij bedoelt wordt dat het volume hetzelfde blijft, en dus het niveau zal stijgen bij halveren van de oppervlakte van de bodem. Dan zal hierbij ook de hydrostatische druk toenemen.

De hydrostatische druk -> P = ρ.g.h

P = Hydrostatische druk (N/m2 of Pa)

ρ = Massadichtheid van de vloeistof (kg/m3)

g = Zwaartekracht (9.81 N)

h = Hoogte vloeistofkolom (m)

Het volume van de vloeistof staat helemaal los van de hydrostatische druk, het is de hoogte van de vloeistofkolom dat de hydrostatische druk bepaald.
inderdaad, het volume blijft onveranderd.

Reageer