Normaliseren van de eigenvector

Moderators: dirkwb, Xilvo

Reageer
Berichten: 7

Normaliseren van de eigenvector

Gegroet!

Ik ben een eerstejaarsstudente informatica aan de KULeuven. Over enkele dagen heb ik een examen wiskunde, en ik heb bij het maken van oefeningen ontdekt dat er nog een onduidelijkheid zit in mijn cursus, meer bepaald bij het onderwerp eigenvectoren.

In desbetreffende sectie werd uitgelegd hoe men een eigenvector normaliseert met de formule:
\(\sqrt{\overrightarrow{X^T}*\overrightarrow{X}}\)
Maar wat dan met eigenvectoren met meerdere onbekenden? Neem de matrix
\(\left( \begin{array}{lrc} 2 & -1 & 3 \\ 0 & -1 & 0 \\ 0 & 0 & -1 \end{array} \right)\)
Met de eigenwaarden
\(\lambda = 2, \lambda = -1\)
Dan zijn de eigenvectoren horende bij lambda is -1
\(\left( \begin{array}{l} x & y & z \end{array} \right) = s \begin{array}{l} -1 & 0 & 1 \end{array} + t \begin{array}{l} \frac{1}{3} & 1 & 0 \end{array}\)


Mijn vraag: hoe vind ik in dit soort gevallen de genormaliseerde eigenvector?

Alvast bedankt.

Edit: oh, en mijn excuses voor de enigszins slordige LaTeX-code, ik heb nog nooit met mathematische formules gewerkt in LaTeX.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Normaliseren van de eigenvector

Je weet dat je hieruit 2 eigenvectoren kan halen door twee onafhankelijke combinaties te nemen. Neem bijv één keer

s=1, t=0

en de andere keer

s=0, t=1

Zie je waarom dit mag én waarom dit werkt? Zoja, kun je nu wel normaliseren?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 7

Re: Normaliseren van de eigenvector

Ja! Dat was verrassend simpel. Beetje stom van mezelf dat ik daar niet aan gedacht had.

Bedankt voor het snelle antwoord!

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Normaliseren van de eigenvector

Graag gedaan ;) !

PS: dat "slordige" valt nog heel goed mee hoor voor een eerste keer :P .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer