Springen naar inhoud

Oefening dynamica


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Darkwar

    Darkwar


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2011 - 17:18

Hallo,

Ik ben wat bezig met met te verdiepen in de dynamica, nu ben ik wat bezig met oefeningen op katrollen maar zit ik met een probleem


Ik heb nu de onderlinge onderdelen vrijgemaakt maar zit met twee vragen:


Indien de massa van een katrol nul is, wat betekend dat dan?

In mijn geval zit ik hieronder met twee katrollen op elkaar maar zie niet in hoe dat praktisch dan te werk gaat?

Geplaatste afbeelding



Kan iemand mij dit uitleggen, zodat ik dan de verbanden tussen de snelheden en versnellingen kan opstellen?


Alvast Bedankt

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 18:16

Wat heb je bij vergelijking(1) staan?
Moet dat niet zijn:
LaTeX

#3

Darkwar

    Darkwar


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2011 - 18:21

Wat heb je bij vergelijking(1) staan?
Moet dat niet zijn:
LaTeX

Ja dat staat er, misschien is het niet goed leesbaar ;)

Maar ik versta niet goed hoe die katrol B en katrol C werking gaat? ze worden beide massaloos gesteld!

Wat geeft dat dan naar formule's , principes toe?



edit:
Geplaatste afbeelding

Veranderd door Darkwar, 07 juni 2011 - 18:30


#4

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 19:33

Voor die katrol D geldt volgens mij
LaTeX
Met LaTeX krijgen we
LaTeX

#5

Darkwar

    Darkwar


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2011 - 19:49

Voor die katrol D geldt volgens mij
LaTeX


Met LaTeX krijgen we
LaTeX



Was inderdaad Fout,


Heb het aangepast:
Geplaatste afbeelding


En aangezien massa van B nul is, heb ik geen traagheidsmoment(I) rond B maar hoe zit die krachts overdracht tussen B en C dan in elkaar?

Of beter gezegd welke verbanden heb ik dan?

#6

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 20:14

Ik dacht dat m(D)=20 kg , maar dat is dus m(D)=10 kg
LaTeX
Die grote katrol is massaloos, het totale krachtmoment wat daarop werkt moet dus nul zijn.
Dan kom ik op de volgende formule
LaTeX
LaTeX

#7

Darkwar

    Darkwar


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2011 - 20:21

Ik dacht dat m(D)=20 kg , maar dat is dus m(D)=10 kg
LaTeX


Die grote katrol is massaloos, het totale krachtmoment wat daarop werkt moet dus nul zijn.
Dan kom ik op de volgende formule
LaTeX
LaTeX



Ja m(D)= 10 kg


Dus die formule kom ik dan ook uit zie(2)



En welk nuttig verband kan ik dan schrijven over grote katrol C ?

Of heb jij in die formule Katrol B en C samen genomen is Fs die kracht aan de verankering links boven?

#8

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 20:39

die F(S) is de trekkracht die in het middelpunt van die grote katrol aangrijpt, en deze is vertikaal naar beneden gericht.
Als we de hoekversnelling van die grote katrol LaTeX noemen, dan kom ik op
LaTeX
Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.

#9

Darkwar

    Darkwar


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2011 - 20:54

die F(S) is de trekkracht die in het middelpunt van die grote katrol aangrijpt, en deze is vertikaal naar beneden gericht.
Als we de hoekversnelling van die grote katrol LaTeX

noemen, dan kom ik op
LaTeX
Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.


Ik zal het eens allemaal mooi opnieuw uitschrijven en tekenen:

Maar die Trekkracht Fs grijpt die in het midden van de Katrol B of de Katrol C ? ( Fs is de trekkracht ten gevolge van die massa A)

#10

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 21:20

Katrol B en katrol C hebben toch hetzelfde middelpunt . Daar grijpt die kracht F(S) aan.
We hebben 5 onbekenden en nog maar 4 vergelijkingen.
Er moet ook een verband zitten tussen LaTeX en LaTeX
Zou dit misschien het volgende verband kunnen zijn:
LaTeX
LaTeX

#11

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44816 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2011 - 21:34

In mijn geval zit ik hieronder met twee katrollen op elkaar maar zie niet in hoe dat praktisch dan te werk gaat?

Ik denk z :
beschouw eht als een dubbele jojo.
Over de grote klos zit rechtsom een touw gewikkeld, en is met het andere eind aan het plafond bevestigd.
Over de kleine coaxiale klos zit linksom een touw gewikkeld waaraan het geheel naar bvoen getrokken kan worden
Over een kleine afstand beschouwd mijns inziens te versimpelen tot een (massaloos) balkje:

katrol.png

gewicht A veroorzaakt zo een moment op de bovenste katrol van -13,3 Nm , blijft er 86,7 Nm over om die katrol van 10 kg aan het draaien te krijgen.

Of ga ik nu te simpel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

#12

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 21:37

Vergeet die laatste formule.
Bij die grote katrol is sprake van zuiver rollen. Dan geldt de rolvoorwaarde
LaTeX

#13

aadkr

    aadkr


  • >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 07 juni 2011 - 21:54

Ik moet eerlijk zeggen , Jan, dat ik even het spoor beister ben.
Als de oplossing die jij geeft klopt, dan is dat geniaal en een groot compliment waard.
Ik moet er nog even over nadenken.
Aad

#14

Darkwar

    Darkwar


  • >100 berichten
  • 110 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 07 juni 2011 - 22:03

Ik denk z :
beschouw eht als een dubbele jojo.
Over de grote klos zit rechtsom een touw gewikkeld, en is met het andere eind aan het plafond bevestigd.
Over de kleine coaxiale klos zit linksom een touw gewikkeld waaraan het geheel naar bvoen getrokken kan worden
Over een kleine afstand beschouwd mijns inziens te versimpelen tot een (massaloos) balkje:

katrol.png

gewicht A veroorzaakt zo een moment op de bovenste katrol van -13,3 Nm , blijft er 86,7 Nm over om die katrol van 10 kg aan het draaien te krijgen.

Of ga ik nu te simpel?



Ik heb nu volledig eens heschreven en die twee wielen als n beschouwd, omdat het ideale katrollen zijn:

Geplaatste afbeelding

Dan moet ik volgens hierboven nog enkel n verband vinden tussen snelheden of versnellingen?

(Want Vijf onbekenden en slechts vier vergelijkingen)


Hoe kom jij zo op zicht aan die verdeling van die momenten? ;)

#15

Jan van de Velde

    Jan van de Velde


  • >5k berichten
  • 44816 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 07 juni 2011 - 23:46

Als de oplossing die jij geeft klopt, dan is dat geniaal

Geniaal wil ik niet zeggen, maar ik heb volgens mij wel gelijk.


Of het grote wiel aan een touw hangt of zonder slippen over een weg loopt maakt geen verschil, ik maak het daarom even horizontaal, voelt intutief wat helderder (voor mij althans)

. Stel omtrek groot wiel 2 m, omtrek klein wiel 1 m.

katrol2.png

Het grote wiel gaat 1 omwenteling = 2 m opzij. daarvoor moet ik als trekker ook 2 m opzij, en bovendien nog de lengte van 1 kleine omwenteling = 1 m touw opzij, totaal 3 m.

Mijn afgelegde weg is dus anderhalf keer zo lang als de afgelegde weg van de as van het wiel, mijn kracht anderhalf keer zo klein als wat dat wiel aan de as tegenhoudt.

Komt perfect overeen met die balkjes-versimpeling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures