Oefening dynamica
Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood
-
- Berichten: 110
Oefening dynamica
Hallo,
Ik ben wat bezig met met te verdiepen in de dynamica, nu ben ik wat bezig met oefeningen op katrollen maar zit ik met een probleem
Ik heb nu de onderlinge onderdelen vrijgemaakt maar zit met twee vragen:
Indien de massa van een katrol nul is, wat betekend dat dan?
In mijn geval zit ik hieronder met twee katrollen op elkaar maar zie niet in hoe dat praktisch dan te werk gaat?
Kan iemand mij dit uitleggen, zodat ik dan de verbanden tussen de snelheden en versnellingen kan opstellen?
Alvast Bedankt
Ik ben wat bezig met met te verdiepen in de dynamica, nu ben ik wat bezig met oefeningen op katrollen maar zit ik met een probleem
Ik heb nu de onderlinge onderdelen vrijgemaakt maar zit met twee vragen:
Indien de massa van een katrol nul is, wat betekend dat dan?
In mijn geval zit ik hieronder met twee katrollen op elkaar maar zie niet in hoe dat praktisch dan te werk gaat?
Kan iemand mij dit uitleggen, zodat ik dan de verbanden tussen de snelheden en versnellingen kan opstellen?
Alvast Bedankt
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
Wat heb je bij vergelijking(1) staan?
Moet dat niet zijn:
Moet dat niet zijn:
\(F_{S}-10 \cdot g =10 \cdot a_{A}\)
-
- Berichten: 110
Re: Oefening dynamica
Ja dat staat er, misschien is het niet goed leesbaaraadkr schreef:Wat heb je bij vergelijking(1) staan?
Moet dat niet zijn:
\(F_{S}-10 \cdot g =10 \cdot a_{A}\)
Maar ik versta niet goed hoe die katrol B en katrol C werking gaat? ze worden beide massaloos gesteld!
Wat geeft dat dan naar formule's , principes toe?
edit:
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
Voor die katrol D geldt volgens mij
\(100-T \cdot 0,1=J \cdot \alpha=\frac{1}{2}mR^2 \cdot \alpha=0,1 \cdot \alpha\)
Met \(a_{tan}=0,1 \cdot \alpha \)
krijgen we \(100-T \cdot 0,1=a_{tan}\)
-
- Berichten: 110
Re: Oefening dynamica
Was inderdaad Fout,aadkr schreef:Voor die katrol D geldt volgens mij
\(100-T \cdot 0,1=J \cdot \alpha=\frac{1}{2}mR^2 \cdot \alpha=0,1 \cdot \alpha\)Met\(a_{tan}=0,1 \cdot \alpha \)krijgen we
\(100-T \cdot 0,1=a_{tan}\)
Heb het aangepast:
En aangezien massa van B nul is, heb ik geen traagheidsmoment(I) rond B maar hoe zit die krachts overdracht tussen B en C dan in elkaar?
Of beter gezegd welke verbanden heb ik dan?
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
Ik dacht dat m(D)=20 kg , maar dat is dus m(D)=10 kg
Dan kom ik op de volgende formule
\(100-T \cdot 0,1= 0,5 \cdot a_{tan}\)
Die grote katrol is massaloos, het totale krachtmoment wat daarop werkt moet dus nul zijn.Dan kom ik op de volgende formule
\(+F_{s} \cdot 0,3 -T \cdot 0,5 =0 \)
\(F_{S}=\frac{5}{3} \cdot T \)
-
- Berichten: 110
Re: Oefening dynamica
Ja m(D)= 10 kgaadkr schreef:Ik dacht dat m(D)=20 kg , maar dat is dus m(D)=10 kg
\(100-T \cdot 0,1= 0,5 \cdot a_{tan}\)Die grote katrol is massaloos, het totale krachtmoment wat daarop werkt moet dus nul zijn.
Dan kom ik op de volgende formule
\(+F_{s} \cdot 0,3 -T \cdot 0,5 =0 \)\(F_{S}=\frac{5}{3} \cdot T \)
Dus die formule kom ik dan ook uit zie(2)
En welk nuttig verband kan ik dan schrijven over grote katrol C ?
Of heb jij in die formule Katrol B en C samen genomen is Fs die kracht aan de verankering links boven?
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
die F(S) is de trekkracht die in het middelpunt van die grote katrol aangrijpt, en deze is vertikaal naar beneden gericht.
Als we de hoekversnelling van die grote katrol
Als we de hoekversnelling van die grote katrol
\(\alpha_{A} \)
noemen, dan kom ik op\(a_{tan}=a_{A}+\alpha_{A} \cdot 0,2 \)
Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.-
- Berichten: 110
Re: Oefening dynamica
Ik zal het eens allemaal mooi opnieuw uitschrijven en tekenen:aadkr schreef:die F(S) is de trekkracht die in het middelpunt van die grote katrol aangrijpt, en deze is vertikaal naar beneden gericht.
Als we de hoekversnelling van die grote katrol\(\alpha_{A} \)noemen, dan kom ik op
\(a_{tan}=a_{A}+\alpha_{A} \cdot 0,2 \)Nu zie ik zelf door de bomen het bos niet meer.
Maar die Trekkracht Fs grijpt die in het midden van de Katrol B of de Katrol C ? ( Fs is de trekkracht ten gevolge van die massa A)
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
Katrol B en katrol C hebben toch hetzelfde middelpunt . Daar grijpt die kracht F(S) aan.
We hebben 5 onbekenden en nog maar 4 vergelijkingen.
Er moet ook een verband zitten tussen
We hebben 5 onbekenden en nog maar 4 vergelijkingen.
Er moet ook een verband zitten tussen
\(a_{A}\)
en \(a_{tan}\)
Zou dit misschien het volgende verband kunnen zijn:\(a_{tan} \cdot 0,5 = 0,3 \cdot a_{A} \)
\(a_{tan}=\frac{3}{5} \cdot a_{A} \)
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Oefening dynamica
Ik denk zó :In mijn geval zit ik hieronder met twee katrollen op elkaar maar zie niet in hoe dat praktisch dan te werk gaat?
beschouw eht als een dubbele jojo.
Over de grote klos zit rechtsom een touw gewikkeld, en is met het andere eind aan het plafond bevestigd.
Over de kleine coaxiale klos zit linksom een touw gewikkeld waaraan het geheel naar bvoen getrokken kan worden
Over een kleine afstand beschouwd mijns inziens te versimpelen tot een (massaloos) balkje:
gewicht A veroorzaakt zo een moment op de bovenste katrol van -13,3 Nm , blijft er 86,7 Nm over om die katrol van 10 kg aan het draaien te krijgen.
Of ga ik nu te simpel?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
Vergeet die laatste formule.
Bij die grote katrol is sprake van zuiver rollen. Dan geldt de rolvoorwaarde
Bij die grote katrol is sprake van zuiver rollen. Dan geldt de rolvoorwaarde
\(a_{A}=\alpha_{A} \cdot 0,3 \)
- Pluimdrager
- Berichten: 6.572
Re: Oefening dynamica
Ik moet eerlijk zeggen , Jan, dat ik even het spoor beister ben.
Als de oplossing die jij geeft klopt, dan is dat geniaal en een groot compliment waard.
Ik moet er nog even over nadenken.
Aad
Als de oplossing die jij geeft klopt, dan is dat geniaal en een groot compliment waard.
Ik moet er nog even over nadenken.
Aad
-
- Berichten: 110
Re: Oefening dynamica
Ik heb nu volledig eens heschreven en die twee wielen als één beschouwd, omdat het ideale katrollen zijn:Jan van de Velde schreef:Ik denk zó :
beschouw eht als een dubbele jojo.
Over de grote klos zit rechtsom een touw gewikkeld, en is met het andere eind aan het plafond bevestigd.
Over de kleine coaxiale klos zit linksom een touw gewikkeld waaraan het geheel naar bvoen getrokken kan worden
Over een kleine afstand beschouwd mijns inziens te versimpelen tot een (massaloos) balkje:
[attachment=7979:katrol.png]
gewicht A veroorzaakt zo een moment op de bovenste katrol van -13,3 Nm , blijft er 86,7 Nm over om die katrol van 10 kg aan het draaien te krijgen.
Of ga ik nu te simpel?
Dan moet ik volgens hierboven nog enkel één verband vinden tussen snelheden of versnellingen?
(Want Vijf onbekenden en slechts vier vergelijkingen)
Hoe kom jij zo op zicht aan die verdeling van die momenten?
- Moderator
- Berichten: 51.259
Re: Oefening dynamica
Geniaal wil ik niet zeggen, maar ik heb volgens mij wel gelijk.Als de oplossing die jij geeft klopt, dan is dat geniaal
Of het grote wiel aan een touw hangt of zonder slippen over een weg loopt maakt geen verschil, ik maak het daarom even horizontaal, voelt intuïtief wat helderder (voor mij althans)
. Stel omtrek groot wiel 2 m, omtrek klein wiel 1 m.
Het grote wiel gaat 1 omwenteling = 2 m opzij. daarvoor moet ik als trekker ook 2 m opzij, en bovendien nog de lengte van 1 kleine omwenteling = 1 m touw opzij, totaal 3 m.
Mijn afgelegde weg is dus anderhalf keer zo lang als de afgelegde weg van de as van het wiel, mijn kracht anderhalf keer zo klein als wat dat wiel aan de as tegenhoudt.
Komt perfect overeen met die balkjes-versimpeling.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270