Verzekeringspremie

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 25

Verzekeringspremie

Op dit moment hebben 1200 klanten een autoverzekering afgesloten bij een verzekeringsmaatschappij A. Uit statistisch onderzoek weet A dat elk jaar ongeveer 6% van de verzekerden kans heeft op een klein ongeval. Men verwacht dat de schadevergoeding bij deze ongevallen 1000 euro zal bedragen. Stel dat de verzekerden deze autoverzekering voor de komende 20 zullen aangaan. Jaarlijks zullen zij in het begin van het jaar een verzekeringspremie moeten betalen. A betaalt de schadevergoeding op het einde van het jaar uit. Hoevel bedraagt de premie opdat A break-even zou draaien.

De interestvoet bedraagt 5%

Mijn oplossing:

1200 klanten waarvan 6% ongeval per jaar = 72 klanten met ongeval per jaar.

72*1000*20= €1440000 dat A zal moeten betalen in 20 jaar

1440000/1200= wat 1 klant gemiddeld zal krijgen op 20 jaar =€1200

via annuiteit oplossen?

met x= premie

1200= x * (1-(1/1.05^20))/0.05

x= 96.29

Echter de juiste oplossing is €57.14

Wat doe ik fout?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Verzekeringspremie

Ik heb het vraagstuk ook eens proberen op te lossen. En ik kom op hetzelfde uit als jij (voorlopig). Het enige wat ik nog kan bedenken, is dat ik (en jij) op één of andere manier geen rekening houden met het feit dat de verzekering op het einde van een jaar uitbetaalt en jij al in het begin moet betalen aan hun. Al acht ik dat vrij irrelevant.

Waarom ben je zeker dat het 57 moet zijn?

PS: annuiteit lijkt me correct...
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Reageer