Max belasting m12 bout

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 4

Max belasting m12 bout

heeft iemand een idee wat de maximale belasting is van een M12 8.8 en 10.9 bout.

de bout zal gebruikt worden voor een boottrailer als afstelpen voor de hoogte van de dragers om deze verticaal te verstellen. de verstelling gebeurd door twee pijpen met gaatjes die in elkaar schuiven de M12 bout komt hier dwars doorheen om de hoogte in te stellen (zoals bij een assteun). het dragende gedeelte van de bout heeft geen schroefdraad en de diameter is dus 12mm. ik heb alleen geen idee wat de maximale belasting is die de bout in deze richting kan hebben de afschuifspanning is dit geloof ik. de bout word niet op trek belast de moer zit er puur op om de bout te borgen.

alvast bedankt.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Max belasting m12 bout

neem zo'n 62% van zijn maximale rekgrens (resp. 800 of 1000 MPa) als max. afschuifspanning.

in geval van dubbele afschuiving wel beide vlakken in rekening brengen!

OOk rekening houden met eventuele andere krachten die kunnen optreden (o.a. verdraaiing van beide assen die ineenschuiven => geeft bijkomende afschuiving!)

Berichten: 4

Re: Max belasting m12 bout

heb ik het goed als ik 113mm2 x 1000= 113000 113000x62%=70060 Mpa . klopt het dan de de afschuifspanning van een m12 10.9 bout ongeveer 7000kg is. wat bedoel je precies met een dubbele afschuiving? is het zo dat ik de 7000kg moet delen door 2?

Gebruikersavatar
Berichten: 1.292

Re: Max belasting m12 bout

als die 113 mm² de kerndoorsnede is van een M12, dan klopt dat inderdaad.

dubbele afschuiving is, in't kort gezegd, indien de bout op twee plaatsen de buizen draagt.

google eens op "double shear" en kijk naar de plaatjes. in dat geval heb je 2x 113 mm², en kun je dus 2x zoveel gewicht dragen.

Reageer