Nierfysiologie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 5

Nierfysiologie

Kan er me iemand helpen met deze vraag?

Welk van volgende situaties is geassocieerd met een daling van de urinaire osmolariteit (osmolaliteit) ?

 A. ADH hypersecretie

 B. aldosteron hypersecretie

 C. verdwijnen van de medullaire osmotische gradint

 D. osmotische diurese

 E. daling van de GFR

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Nierfysiologie

Probeer te bedenken wat in elke situatie gebeurt met de urine.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 5

Re: Nierfysiologie

a. ADH zorgt voor waterretentie, dus hypertone urine

b. aldosteron hypersecretie, meer Na+ opname, dus ik dacht eerst aan dit antwoord, maar volgens mij wordt de Na+ opname gecompenseerd door K+ en H+ secretie en blijft de urine dus isotoon.

c. minder reabsorptie, dus ook hypertone urine denk ik.

d. osmotische diuerese houdt volgens mij in dat er water wordt aangetrokken omdat er meer osmotisch actieve deeltjes in het filtraat aanwezig zijn, en op de manier lijkt de urine mij weer isotoon te worden.

e. daling GFR zorgt volgens mij niet voor een verandering in toniciteit.

In het geval mijn redeneringen allen zouden kloppen was er geen enkel antwoord juist en dat lijkt me onwaarschijnlijk dus ergens zit een fout, de vraag is waar.

Berichten: 20

Re: Nierfysiologie

Medica schreef:a. ADH zorgt voor waterretentie, dus hypertone urine

b. aldosteron hypersecretie, meer Na+ opname, dus ik dacht eerst aan dit antwoord, maar volgens mij wordt de Na+ opname gecompenseerd door K+ en H+ secretie en blijft de urine dus isotoon.

c. minder reabsorptie, dus ook hypertone urine denk ik.

d. osmotische diuerese houdt volgens mij in dat er water wordt aangetrokken omdat er meer osmotisch actieve deeltjes in het filtraat aanwezig zijn, en op de manier lijkt de urine mij weer isotoon te worden.

e. daling GFR zorgt volgens mij niet voor een verandering in toniciteit.

In het geval mijn redeneringen allen zouden kloppen was er geen enkel antwoord juist en dat lijkt me onwaarschijnlijk dus ergens zit een fout, de vraag is waar.
Herzie je redenering bij antwoord c is. Waarvan is er minder (re)absorptie?

Verders zijn er m.i. 2 antwoorden juist.

Berichten: 5

Re: Nierfysiologie

Minder reabsorptie van Na+; Cl- en K+ dacht ik, dus het filtraat blijft meer geconcentreerd? Of niet?

Berichten: 20

Re: Nierfysiologie

Minder reabsorptie van Na+; Cl- en K+ dacht ik, dus het filtraat blijft meer geconcentreerd? Of niet?
De opbouw van de medullaire osmotische gradient is nodig om ADH zijn werk te laten doen. ADH bouwt o.a. waterkanalen (aquaporines) in, in de cellen van de verzamelbuizen. Om water van intratubulair naar interstitieel/peritubulair te laten stromen is er natuurlijk wel een osmotische gradient nodig. Bij het ontbreken van deze gradient kan er dus moeilijker water teruggeresorbeerd worden. Het gaat hier dus om pure water terugresorptie.

Dus wat zijn de gevolgen nu?

Berichten: 5

Re: Nierfysiologie

Da_ve schreef:De opbouw van de medullaire osmotische gradient is nodig om ADH zijn werk te laten doen. ADH bouwt o.a. waterkanalen (aquaporines) in, in de cellen van de verzamelbuizen. Om water van intratubulair naar interstitieel/peritubulair te laten stromen is er natuurlijk wel een osmotische gradient nodig. Bij het ontbreken van deze gradient kan er dus moeilijker water teruggeresorbeerd worden. Het gaat hier dus om pure water terugresorptie.

Dus wat zijn de gevolgen nu?
Er is geen osmotische gradient (richting interstitieel) meer dus blijft het water in het filtraat en krijg je hypo-osmotische urine?

Berichten: 20

Re: Nierfysiologie

Er is geen osmotische gradient (richting interstitieel) meer dus blijft het water in het filtraat en krijg je hypo-osmotische urine?
Inderdaad. Maar ook antwoord D kan gepaard gaan met hypotone urine.

Berichten: 5

Re: Nierfysiologie

Bedankt!

Reageer