Begrip viscositeit

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Begrip viscositeit

Goeieavond iedereen

Ik versta iets elementairs niet over de term "viscositeit". In mijn cursus gaat een stuk over "verdikkingsmiddelen" die men in voedingsmiddelen gaat gebruiken om zo bv. ketch-up te krijgen die niet vloeibaar is, maar dus viskeus.

Nu lees ik: "de verdikkende werking is ondermeer afhankelijk van de ruimtelijke structuur van hun gehydrateerde vorm. Een verklaring hiervoor is dat een zeer vertakte structuur een kleiner effectief volume of hydrodynamisch volume inneemt, terwijl een lineaire structuur een vrij groot effectief volume inneemt.

Nu kom ik er niet uit hoe dit volumeverschil bepalend kan zijn. Stel dat we 2 stoffen hebben. De ene heeft een lineaire gehydrateerde vorm, de andere een sterk vertakte gehydrateerde vorm. Dus die laatste heeft dus een grotere dichtheid, als we de massa's gelijk veronderstellen. Dit versta ik dus niet, als de dichtheid groter is, dus meer massa per volume-eenheid, dan heb je toch juist een viskeuzere toestand? Want hoe meer massa per volume-eenheid, hoe stroperiger toch?

In onze cursus staat juist het omgekeerde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Begrip viscositeit

Iemand die hier een handje kan toesteken?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Begrip viscositeit

Dat is in feite niet altijd het geval, wat je zegt.

Kijk maar eens naar het olie-water voorbeeld: olie drijft op water, omwille van zijn lagere densiteit. Nochtans is olie visceuzer dan water.

De viscositeit hangt dus ook af van de moleculaire interacties en adhesieve eigenschappen van een vloeistof.

;)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Begrip viscositeit

Zoals gezegd, is dus de viscositeit eigenlijk vooral afhankelijk van intermoleculaire bindingen. En hier zijn er verschillende van, samengevat onder de naam VanderWaals-kracht. Binnen die groep zijn er dus ook verschillende oorzaken. Dus de bouw van de moleculen is direct van invloed op de onderlinge krachten. Simpel is wel te stellen: Hoe groter de krachten, hoe stroperiger.

Maar let op, alles wordt door elkander beïnvloed. Bij simpele koolwaterstoffen is het erg makkelijk. Want hoe groter of vertakter het molecuul, hoe groter de onderlinge kracht. Maar als er andere atomen bij worden gekoppeld, dan zal het verhaal al moeilijker worden. Zo kan het ook zijn dat de aanwezigheid van een ander soort molecuul (zoals water), het effect van de onderlinge krachten vermindert (of vermeerdert).

Dus, zoek op intermoleculaire krachten en volgens mij moet je dan een heel eind komen.

Wdeb

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Reageer