Springen naar inhoud

Omgekeerde micellen

• Log in om te kunnen reageren

kurd

kurd

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2011 - 19:58

ik heb hier een opgave voor me liggen in het boek maar die begrijp ik niet helemaal.
hier is de vraag:
Bij het wassen met zeep worden vuildeeltjes losgeweekt van het wasgoed. Deze los gemaakte vuildeeltjes worden met zeep in het water als micellen zwevend gehouden. Figuur 1 hieronder geeft een schematisch eweergave van een micel weer, waarbij een vetachtig vuildeeltje door palmitaat-ionen (C15H31-COO-) als zeep zwevend wordt gehouden in water.

Geplaatste afbeelding

In water komen ook zwevende micellen voor die eruit zien zoals in figuur 2.
a) verklaar de opbouw van de micel, weergevenin figuur 2.

ik begrijp de situatie in figuur 1 wel, maar figuur 2 snap ik echt totaal niet.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 08 juni 2011 - 20:31

Nochtans is het antwoord vrij simpel.

Zoals je kan zien in jouw figuur bestaat een micel uit een polaire kop (het bolletje) en een lange apolaire vetzuurstaart. Het geheel vormt bijv. een fosfolipide. Zoals je waarschijnlijk wel weet lossen polaire groepen op in polaire solventen en apolaire groepen in apolaire solventen. Op die manier gaan de apolaire staarten dicht bij elkaar liggen en richten ze hun polaire groep naar het water, zo ontstaat een micel (figuur 1).
Nu is het niet zo dat deze fosfolipiden naast elkaar moeten liggen, ze kunnen ook tegenover elkaar liggen, zolang de apolaire staarten maar naar elkaar toe gericht blijven. Op die manier ontstaat een soort van holle bol. Van buiten naar binnen heb je dus te maken met een polaire groep en een apolaire staart die gevolgd wordt door een apolaire staart en opnieuw een polaire groep.

Misschien maakt onderstaande figuur het iets duidelijker.

Geplaatste afbeelding

Kleine opmerking: eigenlijk noemt men bovenstaande structuur een liposoom i.p.v. een micel
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

kurd

kurd

• 0 - 25 berichten
  • 7 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 08 juni 2011 - 20:40

Betekent dit dan dat deze micel (of liposoom) dan in vet zit? Zo ja, hoe kan het dan dat de polaire kop in het apolaire vet ligt?
En waarom ontstaat dat eigenlijk? wat is de functie van zo'n opbouw?

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 08 juni 2011 - 21:25

Even voor de goede orde: Het gaat hier niet om fosfolipiden maar om palmitaationen.

De opbouw van figuur 2 mag je verwachten wanneer het om matig polaire deeltjes gaat; ze lossen dan niet uit zichzelf op in water omdat ze daar niet polair genoeg c.q. Te groot voor zijn. Maar ze zitten ook niet graag aan de apolaire staart zitten omdat ze daar weer niet apolair genoeg voor zijn. Je kan het ook verwachten wanneer het oppervlak van het deeltje licht positief geladen is.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures