Calmoduline

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 721

Calmoduline

Hallo

Adrenaline zorgt via een aantal tussenstappen dat het endoplasmatisch reticulum gestimuleerd wordt om Ca2+ vrij te zetten. Ik begrijp dit, maar die Ca2+ gaat dan binden aan calmoduline en dit brengt een hormonaal effect teweeg... Wat doet calmoduline dan precies? Bindt het op iets (een receptor kinase proteïne bv)? Ik vond al dat het verschillende functies heeft, maar wat doet calmoduline daarna precies om een gladde spier-contractie te bewerkstelligen?

Ik weet dat Ca2+ niveau een effect heeft op spiercontractie, namelijk wanneer het niveau hoog is kunnen spieren samentrekken omdat troponine zal geactiveerd worden door Ca2+, en tropomyosine zal verwijderen zodat myosine kan binden op actine en dan het verhaal met ATP etc. Maar deze redenering mag ik "schrappen" want het gaat om gladde spieren en niet skeletspieren...

Of zorgt calmoduline voor de activering van een kinase proteïne dat fosforylase activeert waardoor glycogeen omgezet wordt naar glucose?
Help WSF eiwitten vouwen in de VRIJE TIJD van je computer...
Surf & download: folding.stanford.edu. Team nummer: 48658.

Berichten: 320

Re: Calmoduline

Eén van de pathways is deze:

He enzym "Glycogeen fosforylase" breekt glycogeen af ter vorming van Glucose-1-fosfaat, welke verder omgezet wordt tot Glucose-6-fosfaat, bruikbaar in de glycolyse als energiebron (vb voor spiercontractie).

Glycogeen fosforylase wordt geactiveerd (fosforylatie) door fosforylase kinase. Een subunit van fosforylase kinase is calmoduline, welke het enzym co-activeert als het Ca2+ bindt. Fosforylase kinase wordt ook nog geactiveerd door fosforylatie door proteine kinase A (PKA). PKA wordt ook gestimuleerd door adrenaline.

Er zullen uiteraard wellicht nog een hele hoop ander pathways zijn die de actie van adrenaline relateren aan spiercontractie.

Reageer