Profielwerkstuk bepaling oudheid gesteente

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 20

Profielwerkstuk bepaling oudheid gesteente

Ik ben vwo 5 scholier en ben momenteel druk bezig met het bedenken van een geschikt onderzoeksonderwerp voor mijn profielwerkstuk.

Deze zomer ga ik naar Graubunden (in Zwitserland) en verblijf ik in een dal waarin hele grote rotsblokken liggen waar mensen (ook ik) op klimmen. Omdat ik op het internet qua geologie niks over dit park vol met rotsblokken kon vinden lijkt het mij leuk om hier een onderzoek mee te doen. Ik dacht aan onderzoeksvragen als

'Hoe is het gesteente ontstaan? Welke mineralen zitten er bijvoorbeeld in?' (Hier denk ik aan scheikunde)

'Hoe zijn de grote rotsblokken in het dal terecht gekomen en juist in dat dal? (Het is namelijk vrij uniek)'

'Hoe oud zijn de rotsblokken?' en 'Is er verschil in leeftijd tussen de rotsblokken in het dal en de rotsen in de omringende bergen?' (hier denk ik aan natuurkunde)

Ik plaats dit bericht op het forum omdat ik eigenlijk heel weinig weet van gesteenten, mineralen, fysische geografie (in Graubunden) en dergelijke.

Weet iemand bijvoorbeeld hoe ik de leeftijd van een stuk steen (monster) van een rotsblok in het dal kan bepalen? Het lijkt mij leuk om monsters mee terug te nemen naar Nederland om die hier verder te onderzoeken.

Zijn de onderzoeksvragen die ik hier heb gesteld goed te onderzoeken?

Heeft iemand verder nog tips, leuke ideeën en dergelijke?

(Ik heb dit bericht bij natuurkunde geplaatst omdat ik denk dat het daar in mijn ogen het meest aan is gerelateerd. Echter komt er natuurlijk ook veel scheikunde aan bod)

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Profielwerkstuk bepaling oudheid gesteente

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: Profielwerkstuk bepaling oudheid gesteente