X inactivatie

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Berichten: 25

X inactivatie

hallo iedereen,

Ik heb zonet het principe geleerd van X inactivatie. Toch is het mij nog niet volledig duidelijk. Volgens mijn cursus zullen sommige cellen na X inactivatie het paternale X chromosoom bevatten, andere het maternale X chromosoom. Dit gebeurt at randum. Het geïnactiveerde X-chromosoom blijft echter nog voor ongeveer 10% tot 15% actief. Dit komt ongeveer overeen met het aantal actieve genen op het Y-chomosoom. Mag je dan stellen dat 1 van de 2 chromosomen gedegradeerd is tot een soort Y chromosoom?

Wat ik ook niet snap is hoe je bepaalt of een vrouw dan een X gebonden aandoening heeft?

Stel: Door X inactivatie zal een vrouw 50 % cellen hebben die het paternale X chromosoom bevatten en de andere 50 % bevatten het maternale X chromoom. Hoe bepaal je nu of die vrouw de aandoening heeft? Geldt hier hetzelfde principe van dominant recesief?

MVG

Berichten: 35

Re: X inactivatie

Je zal zien dat een X gebonden aandoening bij vrouwen in exact de helft van de cellen voorkomt.

Het is heel lastig om te bepalen of een vrouw zo een aandoening heeft en vaak zijn er ook geen klachten.

Het is niet echt te vergelijken met het principe van dominant en resesief

Reageer