Doorsnede van drie verschijnselen a, b en c

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 393

Doorsnede van drie verschijnselen a, b en c

Hallo,

In een oefening zat ik opeens met het volgende: P((A ^ C) ^ (B ^ C)). Hierbij

zijn A, B en C gebeurtenissen en ^ = doorsnede of "en".

Nu dacht ik dat P((A ^ C) ^ (B ^ C)) = P(A^C^B^C) , ik dacht dus dat alle haakjes weglaten toegelaten is.

Als dit zou kloppen, dan was P((A ^ C) ^ (B ^ C)) = P(A^C^B^C) = P(A^B^1) = P(A^B)

Nu staat echter in die oefening het als volgt uitgeschreven: P((A ^ C) ^ (B ^ C)) = P(C^(A^B))

Nu versta ik wel hoe men hierbij komt, maar waarom mag ik in mijn eigen redenering de haakjes niet weglaten?

Berichten: 7.068

Re: Doorsnede van drie verschijnselen a, b en c

JeanJean schreef:Nu dacht ik dat P((A ^ C) ^ (B ^ C)) = P(A^C^B^C) , ik dacht dus dat alle haakjes weglaten toegelaten is.

Als dit zou kloppen, dan was P((A ^ C) ^ (B ^ C)) = P(A^C^B^C) = P(A^B^1) = P(A^B)
Waar komt die 1 vandaan? Dat klopt niet. Als iets eigenschap A heeft en eigenschap B dan zit dat iets in (A^B) onafhankelijk van of dat iets eigenschap C wel of niet heeft. Iets in (A^C) heeft altijd eigenschap C. Iets in (B^C) heeft altijd eigenschap C. Iets wat in (A^C)^(B^C) heeft dus ook altijd eigenschap C. Maar dingen in (A^B) hoeven dat niet te hebben! Dat kan dus niet kloppen.
Nu versta ik wel hoe men hierbij komt, maar waarom mag ik in mijn eigen redenering de haakjes niet weglaten?
Het probleem is niet het weglaten van de haakjes. Het probleem is het weglaten van C.

Berichten: 393

Re: Doorsnede van drie verschijnselen a, b en c

Dank je wel, ik snap het. Inderdaad die C mocht ik niet weglaten. Ik redeneerde dat C^C = 1 , maar dat slaat natuurlijk nergens op! C^C = gewoon C. Het is me nu wel duidelijk wat mijn (domme) fout is.

Berichten: 582

Re: Doorsnede van drie verschijnselen a, b en c

Je kunt ook altijd eens een Venn diagram tekenen en de doorsnedes daarop aanduiden. Helpt altijd om snel (en foutloos) te redeneren.

Reageer