UV werende zonnebrillen proef

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

UV werende zonnebrillen proef

Ik wil graag in een proefje laten zien hoe een UV werende zonnebril werkt. Ik had het als volgt in gedachten:

Ik plaats 2 zonnebrillen voor een papier. Daar schijn ik een lamp op. Kun je dan zien op het papier (of ander middel) dat de UV bril geen straling doorlaat en de normale zonnebril wel?

Ik weet niet of dit wetenschappelijk gezien kan, maar dat is dus ook mijn vraag. Of heeft iemand anders een leuk idee of een tip...?

Daarbij schrijf ik een begeleidende tekst met uitleg.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.507

Re: UV werende zonnebrillen proef

Omdat je UV stralen niet zichtbaar zijn voor het menslijk oog, zul je deze UV stralen op een stof laten vallen die oiv UV straling uitzendt in een golflengte die wij wel kunnen waarnemen (zichtbaar licht dus).

Als je dan bijvoorbeeld 2 hoopjes poeder van die stof hebt, en de ene scherm je af met een UV bril, zou je een verschil moeten zien tussen het licht dat van die twee hoopjes afkomt.

Welke stoffen daarvoor in aanmerking komen, weet ik niet. Riboflavine natrium fosfaat is volgens mij wel geschikt, en ik geloof dat tonic (de drank) kinine bevat die ook fluoresceert oiv UV licht.

En anders neem je een zooi chemicalien mee naar de disco om onder de blacklight te staan (ook UV). Kun je lachen met de uitsmijters :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 3.437

Re: UV werende zonnebrillen proef

Doe het experiment gewoon in het donker en houd een euro-biljet voor de lamp: deze luminesceren zeer mooi en duidelijk. Als er een zonnebril met UV-werende coating tussen zit, zou de luminescentie dus weg moeten zijn.
Never underestimate the predictability of stupidity...

Reageer