Titratie natronloog en zoutzuur

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 7

Titratie natronloog en zoutzuur

hallo,

Ik heb een vraag en ik kom er niet uit. Ik heb het nodig voor een verslag dat ik aan het schrijven ben.

Ik heb een titratie uitgevoerd waarbij een oplossing met 0,24 mol NaOH in de erlenmeyer onder de buret, en in de buret zat een oplossing van 0,25 M HCl. Als indicator gebruikte ik methylrood. Het omslagtraject van methylrood is 4,8 tot 6,0. Hoeveel milliliter moet je dan toevoegen om het om te laten slaan? En wat is dan het aantal mol H3O+?

Ik zou heel blij zijn met een duidelijk antwoord!

xx

Berichten: 7

Re: Titratie natronloog en zoutzuur

Oeps! ik bedoelde als aantal mol van NaOH 0,014, niet 0,24!

Mijn vraag is dus eigenlijk: hoeveel mol HCl moet er worden toegevoegd aan het natronloog om het om te laten slaan_

Gebruikersavatar
Berichten: 1.253

Re: Titratie natronloog en zoutzuur

Hoi Javina,

Het zijn twee sterken, dus een sterke base en een sterk zuur. Dus hoef je je niet druk te maken over een zwakke base of zuur die zou ontstaan bij de titratie. Vraag om te beantwoorden: Wat ontstaat er dan wel tijdens de titratie? Geef dus de reactievergelijking

Dan de volgende vraag: Wat is de pH aan het begin?

Dan de volgende vraag: Hoe verandert de pH bij het toevoegen?

Dan de volgende vraag: Wanneer is alle NaOH op? Wat is dan de pH?

Na het beantwoorden van deze vragen moet je het zien te koppelen aan het omslagtraject.

Wdeb
Is liefde Chemie? ...In elk geval is Chemie wel bijna liefde.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Titratie natronloog en zoutzuur

Het omslagtraject van methylrood is 4,8 tot 6,0.
bij een reactie met sterke zuren en basen is de precieze ligging van dat omslagtraject nauwelijks van belang.

Dat komt omdat de pH schaal logaritmisch is.

Eenvoudig voorbeeld:

Ga je titreren vanaf pH 2, dan zou je bijvoorbeeld 10 mL base-oplossing nodig kunnen hebben om van pH 2 naar pH 3 te gaan.

Maar dat houdt dan tevens in:

slechts 1 mL van pH 3 naar 4,

0,1 mL van pH 4 naar 5,

0,01 mL van 5 naar 6

en 0,001 mL van pH 6 naar 7.

Van pH 2 naar pH 5 gebruik je dus 11,1 mL en om verder te gaan naar precies 7 (neutraal) nog slechts 0,011 mL erachteraan.

Er gaan ongeveer 25 druppels in een mL, een druppel is dus ongeveer 0,04 mL, al 4 x zoveel als nodig was om van pH 5 naar pH 7 te komen. Zit je dus op pH 5 en voeg je nog één druppel toe, dan schiet je gelijk door naar voorbij pH 7.

Kortom, of je een indicator hebt die omslaat tussen pH 4,8 en 6, of tussen pH 8 en 9, och, da's kwestie van letterlijk een paar druppeltjes meer of minder. Zo nauwkeurig zul je meestal niet eens kunnen aflezen. Als je duidelijk in dat omslagtraject zit is je meting nauwkeurig genoeg. De rest is overbodige informatie die veelal buiten de significantie van je gegevens (hoeveelheden en molariteiten van je oplossingen) valt.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Titratie natronloog en zoutzuur

Heel erg bedankt voor deze antwoorden! Jan vdv: ik snap het nu helemaal, bedankt (:

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.265

Re: Titratie natronloog en zoutzuur

Dus nu je weet dat je gewoon van 1 op 1 kunt uitgaan krijg je de rest van het rekenwerk ook probleemloos voor elkaar?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 7

Re: Titratie natronloog en zoutzuur

Ja! Ik heb het zelfs al ingeleverd (gek genoeg moest dat op zaterdag)

Reageer