Springen naar inhoud

Vrouwen die linkshandig zijn hebben een verhoogde kans op...

• Log in om te kunnen reageren

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 11:36

Vrouwen die linkshandig zijn, hebben een verhoogde kans op borstkanker, zo wees een Engels onderzoek pas uit. Helaas verteld men niet waarom, hoe, wat, waarmee het komt, de oorzaken, wie kan hierop antwoord of antwoorden of geven?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Miel

Miel

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 11:52

Het is belangrijk om altijd sceptisch te blijven over zulke beweringen, zeker als het gaat om kanker. Tegenwoordig is men zo panisch voor kanker dat eigenlijk alle beweringen worden geloofd.

Heb je een referentie van dat onderzoek? Waar heb je het gelezen? Want ik vind het wel mooi enzo dat ze weer iets nieuws hebben ontdekt, maar dan wil ik ook weten hoe ze dat hebben gedaan :shock:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

Alexander Hartmans

Alexander Hartmans

• >1k berichten
  • 1286 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 12:08

De Spits, Metro van 27 september j.l. Gezien mijn vragen is afkomstig aan het gebrek aan informatievoorziening.

Miel

Miel

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 12:16

Dit heb ik gevonden:

Linkshandige vrouwen hebben twee keer zoveel kans om voor hun vijftigste borstkanker te krijgen als rechtshandige, blijkt uit Utrechts onderzoek. Hormonen in de baarmoeder be´nvloeden zowel de voorkeurshand als het borstkankerrisico, zo lijkt het.

Cuno Uiterwaal, klinisch epidemioloog aan het Universitair Medisch Centrum in Utrecht, houdt graag een slag om de arm. "Het verband tussen linkshandigheid en borstkanker berust nog altijd voor een groot deel op speculatie", zegt hij. "We kunnen niet hardmaken welk mechanisme erachter zit en dat er Řberhaupt een verband bestaat is nog steeds niet zeker, dus het heeft geen zin om mensen nu ongerust te maken. Concrete waarschuwingen of adviezen zul je van mij dan ook niet horen."  

En vooruit, het kan allemaal nog steeds toeval zijn. In principe. Statistisch gezien valt er echter weinig aan te merken op de conclusie die Uiterwaal en vijf collega's trekken in het British Medical Journal van deze week. Ze stellen dat linkshandige vrouwen een verhoogde kans hebben op borstkanker, en dat komt helemaal voor rekening van de jaren tot aan de menopauze (de overgang). De kans om in die periode van het leven borstkanker te krijgen is voor linkshandige vrouwen ruim twee keer zo hoog als voor rechtshandige, ook na een statistische correctie voor verschillen in levensstijl.

De getallen zijn niet zo groot dat je erg harde conclusies kunt trekken, waarschuwt de epidemioloog nog maar eens. "We haalden onze gegevens uit een langlopend onderzoek onder 12178 vrouwen, van wie er 426 borstkanker kregen. Daarvan waren er 65 linkshandig." De vrouwen waren geboren tussen 1932 en 1941 en werden voor het eerst ondervraagd tussen 1982 en 1985. Ze kregen onder meer de vraag of ze van nature links- of rechtshandig waren. Sindsdien is, tot aan het jaar 2000, nauwkeurig bijgehouden wie van hen borstkanker kregen.

Van die kankergevallen kwamen er 72 aan het licht voor de menopauze, waarvan 15 bij linkshandigen. Aangezien linkshandige vrouwen maar 11.6 procent van de hele groep uitmaakten, was dit erg veel, namelijk meer dan twee keer zo veel als je bij een gelijke kans zou verwachten. Vandaar de conclusie dat dit risico ruim verdubbeld is. Na de menopauze waren de kansen gelijk. Andere indelingen leidden tot een verdere verfijning: het verhoogde risico beperkte zich tot vrouwen met een bodymass-index van minder dan 25, vrouwen dus die geen last hadden van overgewicht. En het waren alleen de linkshandige dames met kinderen die significant vaker borstkanker kregen. Zonder kinderen was het risico zelfs iets groter voor rechtshandigen.  

Wat betekent dit voor de kansen van linkshandige vrouwen met kinderen en een slank postuur? Als je alle cijfers met elkaar vermenigvuldigt, kom je voor hen tot een ruime vervijfvoudiging van de kans om voor de overgang borstkanker te krijgen. Maar die vlieger gaat niet op, zegt Uiterwaal. "De getallen zijn te klein om die conclusie te trekken."

Veroorzaakt linkshandigheid dus borstkanker? Nee natuurlijk. Maar er kan wel een verborgen invloed zijn die zowel de kans op linkshandigheid als het borstkankerrisico verhoogt. Dat is al eerder gesuggereerd. En er is ook al jaren een mogelijke verklaring in omloop, zegt Uiterwaal. "We weten dat blootstelling aan hormonen in de baarmoeder de ontwikkeling kunnen be´nvloeden. Hoge gehaltes geslachtshormonen lijken de hersenontwikkeling zo te sturen dat er vaker een voorkeur voor linkshandigheid ontstaat. En ze kunnen ook invloed te hebben op het weefsel waaruit zich later de borsten ontwikkelen, komt uit eerder onderzoek."

En hij gaat verder: "Onze resultaten steunen die ideeŰn wel, maar het is nog veel te vroeg om bijvoorbeeld te zeggen dat linkshandige vrouwen vaker gecontroleerd zouden moeten worden op borstkanker, of zoiets. Het wachten is op meer resultaten van andere onderzoekers. De gegevens liggen er waarschijnlijk al, want er wordt heel veel onderzoek gedaan naar borstkanker."  

Zelf gaan de Utrechtse onderzoekers niet direct verder op dit spoor, vertelt Uiterwaal. "Dit is het eerste artikel van Made Ramadhani, en die is bezig met een promotieonderzoek dat helemaal draait om linkshandigheid. Er zal binnenkort dus wel meer nieuws van ons komen over de relatie tussen linkshandigheid en andere ziekten, maar niet specifiek over de relatie met borstkanker."

Elmar Veerman

Made Ramadhani, Sjoerd Elias, Paulus van Noord, Diederick Grobbee, Petra Peeters en Cuno Uiterwaal: "Innate left handedness and risk of breast cancer: a case-cohort study", British Medical Journal, 26 september 2005 (online first edition)

Er staat duidelijk aangegeven dat de resultaten nog onzeker zijn. Wel opmerkelijk dat de populaire media er meteen van maakt: "LINKSHANDIGHEID VERGROOT DE KANS OP BORSTKANKER". :wink:
Discovery consists of seeing what everybody has seen and thinking what nobody has thought.

ZonnTroLL

ZonnTroLL

• >250 berichten
  • 710 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 29 september 2005 - 19:19

Daar geloof ik nu eens niets van. Linkshandig..rechtshandig. Wat maakt het uit?
De mens is een dier dat met zijn voorpoten Bach speelt.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 29 september 2005 - 21:31

Statistisch gezien zit er een verschil in. Echter weet niet hoe dit komt.
"Meep meep meep." Beaker

Studentje

Studentje

• >100 berichten
  • 125 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2005 - 17:33

Er wordt wel eens gezegd dat met statistiek alles kan bewezen worden. Mijn vraag is dan ook: zijn er tijdens dit onderzoek wel met genoeg factoren rekening gehouden? Is het wel een betrouwbaar onderzoek?
Alles is relatief...

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 30 september 2005 - 21:04

Met statistiek kan niet alles worden bewezen. (zie bekende voorbeeld: denemarken ooievaars en aantal geboortes)
"Meep meep meep." Beaker

lngr

lngr

• >250 berichten
  • 449 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 30 september 2005 - 21:56

Het is aan de onderzoekers om te bepalen of ze de verschilen significant vinden en anderen kunnen het onderzoek inzien en kritiek leveren.

Ik vind in dit geval dat de afwijking significant is.
I'm normally not a praying man, but if you're up there, please save me Superman!!!
Homer Simpson

Miel

Miel

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 02 oktober 2005 - 13:54

Ik ben zelf ook nogal wat sceptisch over deze bewering, want ik vind statistische berekeningen niet voldoende om iets aan te nemen. Wie zegt dat de resultaten van dit onderzoek toeval zijn? Dan denk je natuurlijk meteen "hoe klein is die kans dan wel niet", maar toch bestaat bij iedere onderzoeken altijd een kleine onzekerheid over toevallige fouten. Je kunt ze nooit helemaal uitsluiten.
Als er een pathofysiologisch verband wordt gevonden tussen linkshandigheid en een grotere kans op borstkanker, dan pas ga ik het geloofwaardiger vinden. Voorlopig hou ik, net als Cuno Uiterwaal, een slag om de arm.

aaargh

aaargh

• >1k berichten
  • 1279 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 11:11

Help, ik ben linkshandig... o, ja ik ben geen vrouw

Waarom zou je dit niet geloven. Het is toch heel aannemelijk dat bepaalde toxines die voor linkshandigheid zorgen, ook een verhoogde kans op borstkanker veroorzaken.

• Gast

Geplaatst op 03 oktober 2005 - 11:25

so... borstkanker kan zowel bij vrouw als bij man voorkomen
het heeft vooral te maken met de aanwezigheid van de "juiste" omgevingsfactoren er zijn bepaalde genen aanwezig in het lichaam, hierbij denk ik in het bijzonder aan BLC-2 die een hogere suspectibiliteit veroorzaken maar sporadische kankers zijn meer voorkomender dan genetische kankers, slecht 7%, waaruit men zou kunnen concluderen dat de ofte linkshandigheid ofte rechtshandigheid als t al een factor zou meespelen tot slechts een minimaal aandeel zou komen.

Miel

Miel

• >100 berichten
  • 106 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 04 oktober 2005 - 11:09

Het is toch heel aannemelijk dat bepaalde toxines die voor linkshandigheid zorgen, ook een verhoogde kans op borstkanker veroorzaken.

Is dat zo dan? Want als dat bewezen/aannemelijk is, misschien kun je er dan iets meer over vertellen. :shock:

DvdP

DvdP

• 0 - 25 berichten
  • 25 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 06 oktober 2005 - 21:18

Hoeveel linkshandige vrouwen van de onderzochte leeftijd moesten vroeger verplicht rechtshandig schrijven? Misschien heeft dit wel een invloed ergens op...

• Gast

Geplaatst op 08 oktober 2005 - 00:15

Kijk eens op de site http://peptalks.nl/ daar staat een aardige collumn van Rik Smits. Hij heeft kennelijk het onderzoek bestudeerd. Het relativeert de boel nogal.

Groet

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures