Springen naar inhoud

Resonantie

• Log in om te kunnen reageren

JrSmiff

JrSmiff

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2011 - 14:14

Beste,

Ik ben bezig met trillingsanalyse, dit is de toestand van een mechanische machine opvollgen a.d.v. trillingen.
Ik zit nu aan het onderwerp resonantie en nu vroeg ik mij af ofdat ik de eigenfrequentie van zo'n machine mag beschrijven met:

f = 1 / (2 pi) * √(k/m)

met:
f: de eigenfrequentie
k: de stijfheid
m: de massa

of geldt deze formule alleen voor een massa-veersysteem ?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Kravitz

Kravitz

• >1k berichten
  • 4042 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2011 - 21:11

Iemand die hier een handje kan toesteken?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44896 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2011 - 22:00

verplaatst naar optica en akoestiek
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2011 - 00:25

Kijk hier eens:

Je moet wel gratis registreren (ik kan niet rechtstreeks linken):
http://www.bksv.com/...ry/primers.aspx

Zoek al die links maar eens af. Dit zijn heel grafisch ondersteunde educatieve boekjes.

Het is mij niet duidelijk wat jij zoekt maar als jij bezig bent met trillingscontrole in functie van onderhoud van machines, dan meet je de resonantiefrequenties, of je berekend ze in functie van toerentallen en aangrijpingspunten.
Gewoonlijk vind je deze resonanties als je de werking van de machine kent en de overbrengingen enz.

Bij eenvoudige veersystemen zijn dergelijke formules zinnig, maar hoe geraak jij aan stijfheidsconstanten van machines en een complex van massa-veer systemen met meerdere vrijheidsgraden?
Moet je echt al boeken over trillingen gaan lezen.

Veranderd door E.Desart, 15 juni 2011 - 00:32

Eric

E.Desart

E.Desart

• >1k berichten
  • 2391 berichten
  • VIP

Geplaatst op 15 juni 2011 - 14:08

Het is mij niet duidelijk wat jij zoekt maar als jij bezig bent met trillingscontrole in functie van onderhoud van machines, dan meet je de resonantiefrequenties, of je berekend ze in functie van toerentallen en aangrijpingspunten.
Gewoonlijk vind je deze resonanties als je de werking van de machine kent en de overbrengingen enz.

Vind ik onduidelijk van mijzelf. Bij machinelawaai of trillingen zoek je vaak/meestal naar de gedwongen trillingen die gekoppeld zijn aan de functie van de machine, heel vaak gerelateerd aan toerentallen en hieruit resulterende aangrijpingen (tanden van tandwielen, aantal slagen van een pomp, aantal schoepen van ventilatoren, kogellagers, enz ....).
Bij een machine denk ik niet aan passieve dingen maar een of andere functie.

Zo kan jij bij grote ventilatoren, zonder dat het binnenwerk zichtbaar of toegankelijk is, door trillings- of smalbandige geluidsmetingen zien of je te maken hebt met onbalans, versleten lagers, tot zelfs of de binnen of buitenring van de kogellager versleten of beschadigd is, enz .....

Resonanties zijn dingen die je moet dempen of zien te mijden of minimaliseren bij het ontwerp.

Veranderd door E.Desart, 15 juni 2011 - 14:14

Eric

JrSmiff

JrSmiff

• >25 berichten
  • 34 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2011 - 19:03

ja oké snap het en bedankt voor de link, de pdfs zijn best wel intressant.

Veranderd door JrSmiff, 17 juni 2011 - 19:04

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures