Magnetisme

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 199

Magnetisme

Een spoel waar een stroom doorheen gaat genereert een magnetisch veld. Het veld gaat van Zuid naar Noord door de spoel en buiten de spoel weer terug. Wat gebeurt er als de spoel geen einde heeft? Als ik een donut vorm heb, krijg ik dan magnetische veldlijnen paralel aan het oppervlak van de donut?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Magnetisme

In een oneindige lange spoel (zonder spatie tussen de windingen) zitten alle veldlijnen binnenin de spoel, parallel met de centrale as. Erbuiten is er geen magnetisch veld. En ik vermoed dat hetzelfde geldt voor een toroïdale spoel.

figuurtje
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Magnetisme

Het veld gaat van Zuid naar Noord door de spoel en buiten de spoel weer terug.
Een veldlijn is dus, zoals je zelf al constateert, iets zonder begin of einde. Een gesloten kromme.
..//..En ik vermoed dat hetzelfde geldt voor een toroïdale spoel.
klopt, althans, als we een ideale toroïdale spoel zouden kunnen maken. In de praktijk lukt dat nooit perfect.

Dan nog, dan krijg je tóch weer dat het geheel van die torus gaat fungeren als een spoel met één winding, zodat je toch weer een magnetisch veld krijgt door het gat van de torus heen en buitenom terug.

Afbeelding

Om dát weer tegen te gaan kun je de torus dubbel wikkelen, dwz vanaf een bepaald punt op de torus bijvoorbeeld rechtsom tot weer bijna aan dat punt, en dan weer terug linksom. Voor het veld in de torus maakt dat niks uit, van het veld door het gat van de torus blijft er niks over omdat er nu effectief twee "windingen" met tegengestelde stroomrichting bestaan.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 199

Re: Magnetisme

Oke, dan nu ietsje anders.

Jullie weten vast wel hoe een rode bloedcel eruit ziet... Het membraan daarvan is zegmaar een donut zonder gat. Als ik een stuk metaal heb in de vorm van dat membraan, de binnenkant is dus leeg. Als ik aan beide kanten een stroomdraatje aansluit en er stroom doorheen laat lopen, wat voor magneetveld ontstaat er dan? De stroom gaat dus vanuit het middelpunt van een zijvlak alle kanten op, maakt een lus (buitenkant donut) en gaat over het andere zijvlak weer terug naar het andere middelpunt.

Aangezien dit ook weer geheel gesloten is zullen er geen magneetvelden erbuiten ontstaan, maar als ik een gaatje maak in het middelpunt van elk zijvlak (en de stroom nogsteeds hetzelfde loopt) ? Komen er dan vledlijnen door die gaatjes naar buiten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Magnetisme

@Jan, ben je zeker dat het veld niet nul is erbuiten? Ik vind sites die zeggen van wel.

Intuïtief zou ik ook zeggen dat je globaal 1 lus overhoudt hoor.

Op je tekening staat trouwens ook B=0 overal, behalve binnen de torus.

Bij de lijnen staat zo te zien A, de vectorpotentiaal:
\(\bold{B}=\nabla\times\bold{A}\)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.271

Re: Magnetisme

Alkartus schreef:Jullie weten vast wel hoe een rode bloedcel eruit ziet...

..//..

Aangezien dit ook weer geheel gesloten is zullen er geen magneetvelden erbuiten ontstaan, maar als ik een gaatje maak in het middelpunt van elk zijvlak (en de stroom nogsteeds hetzelfde loopt) ? Komen er dan vledlijnen door die gaatjes naar buiten?
Hier ga je wat mij betreft een plaatje bij moeten maken, ik volg je niet.
ZVdP schreef:..//..

Intuïtief zou ik ook zeggen dat je globaal 1 lus overhoudt hoor.

..//..
http://en.wikipedia.org/wiki/Toroidal_indu...oidal_Inductors
Figure 3 of this section shows the most common toroidal winding. It fails both requirements for total B field confinement. Looking out from the axis, sometimes the winding is on the inside of the core and sometimes it is on the outside of the core. It is not axially symmetric in the near region. However, at points a distance of several times the winding spacing, the toroid does look symmetric[4]. There is still the problem of the circumferential current. No matter how many times the winding encircles the core and no matter how thin the wire, this toroidal inductor will function as a one coil loop in the plane of the toroid. This winding will also produce and be susceptible to an E field in the plane of the inductor.

Figures 4-6 show different ways to neutralize the circumferential current. Figure 4 is the simplest and has the advantage that the return wire can be added after the inductor is bought or built.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 199

Re: Magnetisme

Doorsnede_1.jpg
Doorsnede_1.jpg (235.87 KiB) 209 keer bekeken


Dit is de doorsnede van die bloedceldonut.

Reageer