Springen naar inhoud

Fluorescente vortex

• Log in om te kunnen reageren

Djinni88

Djinni88

• 0 - 25 berichten
  • 6 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 11 juni 2011 - 22:06

Hallo,

We hebben laatst een experiment uitgevoerd waarbij we een fluorescente vloeistof maakte. Dit leidde tot prachtige resultaten in een donkere kamer met UV licht erop!

Hier een inleidend verhaal wat mijn uiteindelijke doel inhoudt met een eventuele stappenplan:

Nu wilde ik dit principe wat verder uitbouwen tot een wellicht leuk speeltje voor op een nachtkastje. Het principe wordt 2 niet mengbare vloeistoffen, bijvoorbeeld olie en water, in een brede column te hebben (, te vergelijken met een grote bekerglas), waarbij een roervlo of iets dergelijks de vloeistoffen zodanig op snelheid brengen dat een goed zichtbare vortex ontstaat. Nu wil ik het liefst een fluorescent hebben waar we niet bang hoeven te zijn voor schadelijke effecten waarbij tegelijk zoveel mogelijk oplost in de vloeistof van de laagste dichtheid. Dit om het fluorescerend effect alleen waarneembaar te maken bij de bovengelegen vloeistof. Als laatst schijn je dan van onderin de column met een blacklight op de rap bewegende "tornado" om een prachtig oplichtend en misschien zelfs buitenaards lijkend goedje te krijgen!

Nu mijn vragen hierbij:

Zijn er naast water en olie andere niet mengbare en veilige vloeistoffen makkelijk te verkrijgen voor het effect van een duidelijk grensvlak?
Weten jullie van een fluorescente stof slecht oplosbaar in water en goed oplosbaar in olie? (niet andersom, want het moet oplossen in de minst wegende)
Eventueel een fluorescente stof goed oplosbaar in vloeistof A, slecht in vloeistof B. Waarbij zowel de fluorescent, vloeistof A en vloeistof B volledig door jullie in te vullen is!

Bedankt!!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Marko

Marko

• >5k berichten
  • 8935 berichten
  • VIP

Geplaatst op 24 juni 2011 - 20:37

Op zich is het makkelijk, want veel fluorescente stoffen zijn apolair en lossen niet in water op; en verder hebben de meeste (niet alle!) apolaire oplosmiddelen (waar de flurorescente stof wel in oplost) een kleinere dichtheid dan water.

Veel van die oplosmiddelen zijn niet zo makkelijk verkrijgbaar. Maar er lijkt me weinig mee mis om voor een derivaat van minerale olie te gaan, of zelfs plantaardige olie te gebruiken.

Cetero censeo Senseo non esse bibendum

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures