stelsel van twee vergelijkingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 10

stelsel van twee vergelijkingen

Hallo

ik heb een vraagje over reactie krachten ik moet de volgende vergelijking oplossen.

a+b=1,5Ql

a-b=9/16Ql

heeft iemand een handigheidje om dit op te lossen?

al vast bedank voor de hulp!!

Berichten: 102

Re: stelsel van twee vergelijkingen

Bij elkaar optellen,dan heb je 2a = 1,5QL +9/16 QL; ik neem aan dat de laatste QL = Ql als in je topic!

Berichten: 10

Re: stelsel van twee vergelijkingen

Bij elkaar optellen,dan heb je 2a = 1,5QL +9/16 QL; ik neem aan dat de laatste QL = Ql als in je topic!
het is inderdaad de zelfde l (heb mijn post al aangepast)

zou je je uitleg uitgebreider kunnen omschrijven?

als ik 1,5+9/16 optel kom ik op 33/16 als ik dit dan deel door 2 heb ik A?

Berichten: 102

Re: stelsel van twee vergelijkingen

Lijkt me een juist conclusie,dus 33/32 = A!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: stelsel van twee vergelijkingen

stamhuis schreef:a+b=1,5Ql

a-b=9/16Ql
Dat handigheidje heet "het oplossen van een stelsel van twee vergelijkingen met 2 onbekenden". Dit is een stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden a en b (we veronderstellen QL dan even "bekend").

Zara stelt je (terecht) voor deze op te lossen door zg eliminatie. Door beide rechterleden en beide linkerleden van de vergelijkingen bij elkaar op te tellen valt de b weg, en kom je vanzelf tot de enig mogelijk waarde van a. Die daarna weer invullend in een van de twee vergelijkingen geeft je vanzelf de waarde voor b.

Een andere techiek zou zg substitutie zijn, wat algemener toepasbaar.

de tweede vergelijking zou je ook kunnen schrijven als

a=9/16QL +b

als je dat nu invult voor a (substitueert) in de eerste vergelijking ....

(9/16QL +b) + b= 1,5QL

..... kun je uitrekenen hoe groot b dan zou moeten zijn. Die weer invullend in een van de twee vergelijkingen geeft je vanzelf de waarde voor a.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 10

Re: stelsel van twee vergelijkingen

Jan van de Velde schreef:Dat handigheidje heet "het oplossen van een stelsel van twee vergelijkingen met 2 onbekenden". Dit is een stelsel van twee vergelijkingen met twee onbekenden a en b (we veronderstellen QL dan even "bekend").

Zara stelt je (terecht) voor deze op te lossen door zg eliminatie. Door beide rechterleden en beide linkerleden van de vergelijkingen bij elkaar op te tellen valt de b weg, en kom je vanzelf tot de enig mogelijk waarde van a. Die daarna weer invullend in een van de twee vergelijkingen geeft je vanzelf de waarde voor b.

Een andere techiek zou zg substitutie zijn, wat algemener toepasbaar.

de tweede vergelijking zou je ook kunnen schrijven als

a=9/16QL +b

als je dat nu invult voor a (substitueert) in de eerste vergelijking ....

(9/16QL +b) + b= 1,5QL

..... kun je uitrekenen hoe groot b dan zou moeten zijn. Die weer invullend in een van de twee vergelijkingen geeft je vanzelf de waarde voor a.
Bedankt voor jullie snelle uitleg. Het is me nu duidelijk hoe ik deze kan oplossen. Bedankt!

Gebruikersavatar
Berichten: 17.659

Re: stelsel van twee vergelijkingen

Dit onderwerp past beter in het huiswerkforum en is daarom verplaatst.
"Knowledge speaks, but wisdom listens."
- Jimi Hendrix -

Reageer