Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 22

Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Oftwel: wie weet hoe ik It en Wt kan bepalen van een hoeklijn?

Na een halve dag zoeken op internet (keyw. spreadsheet doorsnede berekening profiel etc) en diverse literatuur (polytechnisch zakboek, tecn. inform. voor wtb) kan ik maar geen formule vinden om het traaheidsmoment voor torsie van een hoeklijn te berekenen.

Wel wordt overal het traagheidsmoment voor buiging genoemd.

E.e.a. kwam a/h licht nadat ik onderstaande spreadsheet een erg overdreven sterkte voor een koker in vergelijk met een hoeklijn aangaf:

http://home.vianetworks.nl/users/epc/2005-...20stijfheid.xls

Bedankt,

rene

Gebruikersavatar
Lorentziaan
Berichten: 1.433

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Bedoel je met 'hoeklijn' een L-profiel?

Gebruikersavatar
Berichten: 22

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Inderdaad, naar de formules van een L-profiel ben ik op zoek

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 7.933

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

In plaats van zoeken op internet kun je volgens mij beter een boek over sterkteleer in de bibliotheek raadplegen.

Berichten: 718

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Reneke schreef:Oftwel: wie weet hoe ik It en Wt kan bepalen van een hoeklijn?

Na een halve dag zoeken op internet (keyw. spreadsheet doorsnede berekening profiel etc) en diverse literatuur (polytechnisch zakboek, tecn. inform. voor wtb) kan ik maar geen formule vinden om het traaheidsmoment voor torsie van een hoeklijn te berekenen.

Wel wordt overal het traagheidsmoment voor buiging genoemd.

E.e.a. kwam a/h licht nadat ik onderstaande spreadsheet een erg overdreven sterkte voor een koker in vergelijk met een hoeklijn aangaf:

http://home.vianetworks.nl/users/epc/2005-...20stijfheid.xls

Bedankt,

rene
Ik weet niet wat je overdreven noemt maar het is onder constructeurs algemeen bekend dat kokers aanzienlijk torsiestijver zijn dan hoeklijnen en U-profielen. Als je je probeert voor te stellen wat er bij torsie met bijvoorbeeld een hoeklijn gebeurt dan is ook onmiddellijk duidelijk waarom. Nog duidelijker wordt het als je bij een kokerprofiel een van de vier vlakken in lengte richting doorzaagt over de volle lengte. Dat geeft een aanzienlijke verzwakking omdat nu bij torsie een verschuiving op kan treden tussen de beide zijden van de zaagsnede.

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Dit is helaas moeilijk te bepalen. Het probleem is dat bij een op torsie belast hoekprofiel de doorsnede niet hetzelfde vlak blijft, hetgeen bij een gesloten ronde buis of rechthoekige koker wel zo is. Ga dit maar eens na. Daardoor is voor deze profielen wel een polair traagheidsmoment te berekenen. Voor profielen als een hoeklijn is dat niet het geval.

Ik benader in dergelijke gevallen de hoeklijn als twee strippen die op buiging belast worden. De helft van de twee strippen werken dan mee, zo benader ik het geheel. Moeilijk uit te leggen.

Succes

Berichten: 1

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

kijk op : site www.bouwenmetstaal.nl (BmS), dan "technische informatie", dan "staalprofielen database".

keuze : staalprofielen, dan keuze :hoofdvorm : L, hierin staan de It en Iwa waatrden vermeld, als ook de overige waarden.

Zie verder : vereniging, en dan : technische commissie, U ziet de geleerden zijn aan het zoeken naar normen m.b.t. sterkte en stabiliteit t.a.v. U-prfielen/ L-stalen.

Hierin vorziet de NEN6770 en 6771 geen adequaat antwoord t.a.v. profielen met doorsnedeklasse 3 en 4. Eeen uitwijkmogelijkheid bied NEN6773 koudvervormd staal, waarin ofwel een berekening met doorsnedeklasse 4 of een gerudceerde doorsnede met een vervolgberekening voor doorsnedeklasse 3.

Helaas biedt de NEN6770 allen een artikel 11.2.5 voor berekening van de wringmomenten voor dubbelsymmetrische I-profielen (IPE, HEA, HEB, HEM e.d.) geen uitkomst.

k ben bij mijn werkzaamheden t.b.v. berekeningen van UPE-profielen voor dezelfde gezet als de vraagsteller. Ik heb deze vraag ook al bij BmS neergelegd.

Berichten: 4.502

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Een ronde buis -massief of hol- is nog beter gelijkmatig bestand tegen wringing!

Berichten: 5

Re: Hoeveel sterker koker tov hoeklijn bij torsie?

Indien nog intressant, (oud onderwerp)

hier beschreven hoe je het doet:

je deelt het profiel op in stukjes die je wel kan uitrekenen.

vervolgens bepaal je het massamiddelpunt.

Vervolgens pas je verschuivingssteling op de traagheidsmoment toe en tel je het resultaat bij elkaar op.

Reageer