Uitsluitingsprincipe van pauli

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 13

Uitsluitingsprincipe van pauli

Hey,

Ik zit een beetje op wikipedia te kijken en ik kwam het uitsluitingsprincipe van Pauli tegen. Volgens dit principe kunnen er niet twee elektronen in eenzelfde schil om een atoomkern draaien als ze hetzelfde spinkwantumgetal hebben. Nou kunnen elektronen twee spinkwantumgetallen hebben: 1/2 en -1/2. Er kunnen dus 2 elektronen in een schil zitten.

Toen dacht ik opeens aan valentie-elektronen: atomen ''willen'' in hun buitenste schil altijd 8 elektronen hebben, maar dit komt niet overeen met het bovenstaande principe.

Weet iemand hier meer over? Ik heb het waarschijnlijk gewoon verkeerd begrepen, maar ik wil wel even duidelijkheid.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Uitsluitingsprincipe van pauli

Pauli zegt dat elektronen niet al hun kwantumgetallen gemeenschappelijk kunnen hebben. Niet alleen spin dus.

Per schil (kwantumgetal n) zijn er meerdere orbitalen die zelf andere kwantumgetallen voorstellen(l en m). Op elk orbitaal afzonderlijk kunnen er nu 2 elektronen met verschillende spin. Dus in totaal kunnen er meer dan twee elektronen op 1 schil.

Quantum numbers
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 13

Re: Uitsluitingsprincipe van pauli

Oow dankjewel, nu is het duidelijk. Maar in de link die je erbij stuurt, zie ik sowieso al 5 orbitalen staan, maar ik zou juist zeggen dat er maar 4 zijn: 2x4=8. Als er 4 orbitalen zijn, kunnen er maximaal 8 elektronen in een schil zitten. Of is er een andere reden waarom een schil maar maximaal 8 elektronen kan bevatten?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.097

Re: Uitsluitingsprincipe van pauli

Ik denk dat je de tabel verkeerd uitleest.

Verticaal staan de verschillend schillen, n=1, n=2, ... Hiervan zijn er 5 weergegeven

Horizontaal heb je dan per schil de verschillende mogelijkheden voor l.

In 1 vakje heb je dus een bepaalde combinatie van (n,l). In het vakje staan nu voor deze combinatie alle mogelijkheden voor m.

Voor n=1 heb je dus volgende mogelijkheden in de tabel staan:

l=0 : m=0

Er is dus 1 orbitaal in schil 1: (n,l,m)=(1,0,0)

Voor n=2 heb je

l=0 : m=0

l=1 : m=-1, m=0, m=1

Er zijn dus 4 orbitalen: (n,l,m)=(2,0,0), (2,1,-1),(2,1,0),(2,1,1)

Enz.

Een schil kan dus (veel) meer dan 8 elektronen bevatten. Bv voor n=4 tel je 16 orbitalen en dus 32 elektronen.

Bij een binding tussen twee atomen geldt wel dat het energetisch gunstig is wanneer er 8 elektronen op de buitenste schil zitten. (Let op, dit is geen algemene regel en er zijn veel uitzonderingen op)
"Why must you speak when you have nothing to say?" -Hornblower

Conserve energy: Commute with a Hamiltonian

Berichten: 13

Re: Uitsluitingsprincipe van pauli

Oke bedankt voor je hulp! Nu begrijp ik het:)

Oke bedankt voor je hulp! Nu begrijp ik het:)

Reageer