[biologie] Zenuw

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 39

Zenuw

Hoi, ik heb binnenkort examen biologie en moet vanalles en nog wat weten

om het kort te houden begrijp ik niet goed de verschillen tussen zenuwcellen, zenuwvezels en zenuwen

ik heb wikipedia al bezocht en begrijp het nog niet

zou iemand mij aub kunnen uitleggen wat verschil is tussen deze 3 begrippen?

dank bij voorbaat

links:

zenuwcel wikipedia

zenuw wikipedia

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zenuw

Een zenuwcel is het cellichaam met bijbehorende axonen en dendrieten. Met zenuwen wordt doorgaans de gebundelde axonen (zenuwvezels) bedoeld. Dus bijvoorbeeld nervus medianus; sensorische vezels gebundeld met motorische vezels in 1 zenuw. Een zenuw kan uit meerdere zenuwvezels (axonen met myelineschede) bestaan.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Berichten: 39

Re: Zenuw

dankjewel voor je hulp!

heb het helemaal begrepen ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 338

Re: Zenuw

De bouw van een zenuw is te vergelijken met de bouw van een spier.

Een zenuw bestaat uit een aantal zenuwbundels

Een zenuwbundel bestaat uit een aantal zenuwvezels

Een zenuwvezel of zenuwceluitloper is een onderdeel van een zenuwcel of neuron

Een zenuwcel bestaat uit een cellichaam en zenuwceluitlopers: dendrieten en een neuriet of axon (met of zonder myeline-of mergschede).

Idd lastige begrippen om uit elkaar te halen.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Zenuw

Op de afbeelding is een neuron afgebeeld met vele dendrieten en één axon. Ook is hierop een zogenaamde spine te zien. Kan iemand mij uitleggen wat dit precies voor een structuur is? In mijn boek kan ik het niet duidelijk vinden.
 
Spine.PNG
Spine.PNG (104.12 KiB) 470 keer bekeken

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zenuw

Bij dezen: http://en.wikipedia.org/wiki/Dendritic_spine
 
In het plaatje zie je eigenlijk al dat daar axonen van neuronen aan kunnen 'binden', of althans, via de synapsspleet kunnen communiceren met het desbetreffende neuron. 
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Zenuw

In het college werd gezegd dat axonen informatie doorgeven aan andere neuronen. Maar eigenlijk zou je dus ook kunnen zeggen dat ze - in het geval van spines -  informatie doorgeven aan dendrieten? En om dan even de afbeelding aan te houden, zou de actiepoteniaal dan ten gevolge van de neurotransmitter naar beneden gaan en via het axon naar een volgend neuron?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zenuw

De facto geven ze ook informatie door aan andere neuronen, maar vaak inderdaad via dendrieten. Soms komen axonen uit op het soma zelf of zelfs andere axonen.

Het is niet zo dat er altijd een actiepotentiaal gewoon wordt doorgegeven. Soms (ligt aan welke receptoren een rol spelen) gebeurt dat niet omdat bijvoorbeeld GABA (waar we het in een ander topic over hadden) geactiveerd wordt met inhibitie als gevolg. Soms moet magnesium eerst 'loslaten' van de receptor om een potentiaal door te geven (dit zie je bij bepaalde glutamaat-receptoren zoals de NMDA-receptor). Vandaar dat magnesium ook inhibitoir werkt op het zenuwstelsel.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Zenuw

Stel dat het hier zou gaan om een exciterende neurotransmitter, zoals glutamaat. Is het dan wel correct om te zeggen dat de actiepotentiaal naar beneden zou lopen en via het axon aan een volgend neuron wordt doorgegeven?

Gebruikersavatar
Berichten: 6.058

Re: Zenuw

Dat is correct in excitatoire neuronen, maar niet in alle. Bij het ene neuron gaat de actiepotentiaal direct via het soma naar de 'axon hillock' waar het signaal versterkt wordt omdat deze bomvol natriumkanalen zit (natriuminflux). Dit zorgt ervoor dat het signaal dus niet uitdooft in het neuron zelf. Bij een ander neuron gaat het via een second messenger systeem (cAMP) dat geactiveerd wordt door input van het afferente neuron waarbij calciuminflux een grote rol speelt en hierdoor de actiepotentiaal wordt doorgegeven.
 
Dus niet in elk neuron is er directe doorstroom van de actiepotentiaal, maar gaat het via second messengers die zorgen voor calciuminflux waardoor er ook depolarisatie plaatsvindt waarna dit wordt overgenomen door de 'axon hillock' of axon zelf door natriuminflux.
That which can be asserted without evidence can be dismissed without evidence.

Gebruikersavatar
Berichten: 467

Re: Zenuw

Bedankt voor de uitleg! 

Reageer