Springen naar inhoud

Heelal

• Log in om te kunnen reageren

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2011 - 19:04

oerknal.jpg

Deze bron staat in mijn aardrijkskundeboek.

De jaartallen zijn:
1 mld jaar
5 mld jaar
10 mld jaar
14,6 mld jaar

Verder staat er (van links naar rechts):
aarde, onze zon, supernova, ontstaan sterren, melkweg.
En links onder staat er ook nog: leven op aarde.

(sorry voor de slechte kwaliteit).

Ik snap het plaatje niet.
Wat is die grote 'ster' rechtsboven?

En waar staan die jaartallen voor? (Hoe lang het duurt voor de aarde om die cirkel af te leggen?)

Groetjes,

Veranderd door aminasisic, 12 juni 2011 - 19:04

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

venra

venra

• >100 berichten
  • 156 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2011 - 20:24

Je moet het lezen vanuit de kleinste cirkel naar buiten toe.

De 'ster' die je ziet is geen ster maar een explosie die de oerknal voorstelt.
Hoe meer je naar buiten gaat (groter wordende cirkels), hoe verder je in de geschiedenis van het heelal gaat.

* Ontstaan van gasformaties (die sterrenstelsels zullen worden zoals de melkweg)
* Ontstaan van de eerste sterren in deze gasformaties
* Eerste supernovea (dit zijn sterren die ontploffen omdat ze uitgebrand zijn)
* Ontstaan van de zon (een ster) en later de aarde
* Ontstaan van leven op aarde waaronder de dinosaurussen
* Ontstaan van de mens (al is evolutie naar mens misschien beter gezegd)

De jaartallen zeggen dus hoeveel miljard jaar dit ongeveer gebeurd is na de oerknal
Nu zijn we dus 14,6 miljard jaar na de oerknal

Veranderd door venra, 12 juni 2011 - 20:26

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2011 - 20:39

Ah, zoo..
;)
Dankjewel!
Maar.... kun je dan zeggen:
er was een oerknal en het heelal 'groeide' en dan is de aarde tussen de 2e en 3e cirkel(lijn) als je plek van de oerknal als het middelpunt neemt? (Sorry ik weet hier echt weinig van, maar dat bleek al uit mijn eerste vraag xD...)

Veranderd door aminasisic, 12 juni 2011 - 20:40

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2011 - 21:45

als je plek van de oerknal als het middelpunt neemt?

Wil je dit plaatje als een ruimtelijke figuur aub zo spoedig mogelijk uit je hoofd zetten, en het op zijn best beschouwen als een wat ongelukkige weergave van een tijdlijn? Voor mensen zoals jij en ik die een ruimte in 4 dimensies niet begrijpen komen in de wťrkelijke beschrijving van het heelal en de oerknal ideeŽn naar voren die wij op zijn best zouden krijgen als we iets raars gerookt zouden hebben.
Er is niet zoiets als het middelpunt van het heelal waar de oerknal plaatsvond. Zoiets zeggen is iets als praten over het middelpunt van het aardoppervlak.

er zijn verscheidene analogiŽn die allemaal een beetje mank gaan, maar die wel de richting van denken aangeven.
Die van de platlanders vind je hier:

[microcursus] ruimte-tijd: een voorstelling

en dan is er nog de rijzend krentenbroodanalogie
http://www.wetenscha...s...st&p=671162
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Shadow

Shadow

• >1k berichten
  • 1228 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 12 juni 2011 - 22:39

Ah okť.
Ehm, vraagje:
'Zoals je ziet heeft het universum geen middelpunt dat Donald binnen de 2D "ruimte" waarin hij leeft kan aanwijzen.' (microcursus)
Moet ik er hier vanuit gaan dat Donald enkel een punt op een laag kan aanwijzen? (begrijp het nl. niet helemaal xD)

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44867 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 12 juni 2011 - 23:16

Ja, want voor Donald bestaat er geen ruimtelijke derde dimensie zoals wij die kennen. Hij kan niet eens naar het midden van zijn bol wijzen, die dmiensie kent hij niet, en hij beseft niet eens dat hij op een bol leeft. Jij ziet iets wat Donald niet kent, omdat jij wťl en Donald niet in 3 ruimtelijke dimensies kan denken. Jij glimlacht een beetje meewarig om Donald....

Stel je nu een kosmische "aminasisic" voor die vanuit een vierdimensionale ruimte glimlachtend neerziet op een aardse aminasisic die maar niet buiten zijn eenvoudige 3D stelsel kan zien en denken en daarom vergeefs naar het middelpunt zoekt van een 3D-ruimte terwijl hij in 4D rondwaart.

Troost je, het is ťcht voor iedereen even wennen. Abstracte denkers gevraagd.... En ik vraag me serieus af hoevelen het ťcht begrijpen. Ik alleszins niet. Ik begrijp hoogstens dat ik het niet of nauwelijks begrijp. Ik werk liever met zaken waarvan ik een modelletje voor me op tafel kan zetten.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures