Vogellied in dna

Moderator: ArcherBarry

Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 30

Vogellied in dna

Stelling:

Je voedt een zangvogel op van ei tot adult, en doet dit in een omgeving waar hij geen contact heeft met andere vogels. Zal deze vogel nog weten welk lied hij zingen moet, typerend voor zijn soort?

De algemene doelstelling van deze vraag:

Te horen krijgen in hoeverre gedrag en instinct vastligt in het DNA.

Zit het lied van deze vogel reeds gecodeerd in zijn DNA, of enkel en alleen de mogelijkheid tot het aanleren en kopiëren van dit lied (door te luisteren naar soortgenoten)?

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vogellied in dna

Liederen van vogels zijn regio afhankelijk en zijn in een stad zelfs luider dan in een rustige omgeving. Er zijn zelfs vogels die geluiden uit de stad nadoen zoals mobieltjes etc.

Wat vogels voor lied zingen is dus voornamelijk aangeleerd.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.538

Re: Vogellied in dna

Zebravinken die zijn opgegroeid in isolatie produceren na enkele generaties toch een liedje dat lijkt op dat van hun sociale soortgenoten. De zangcultuur zit bij deze vogels genetisch ingebakken en komt niet alleen tot stand door leren. 1

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Vogellied in dna

Kijk aan daar was ik niet mee op de hoogte, ik schatte de verhouding verkeerd in. De verhalen van de liervogel waren me onder andere bekend. Dit schetste voor mij dus een verkeerd beeld.

Ik ben wel benieuwd, de vogels produceren iets wat lijkt om de roep van een eerdere generaties (in dat nature paper), was dit een voldoende match om een wild vrouwtje te kunnen paaien?
"Meep meep meep." Beaker

Reageer