Fietsen over kasseien (parijs-roubaix)

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 31

Fietsen over kasseien (parijs-roubaix)

Hallo,

Ik heb een vraagje ivm een probleem dat ik wil verklaren aan de hand van het fietsen over kasseien. Namelijk als ge sneller over kasseien fietst dan voel je minder alle oneffenheden van de weg (kasseien) waarover je fietst dan dat je er traag zou over fietsen. Hoe kan ik dit wiskundig, aan de hand van de mechanica, verklaren? Traagheid?

Ik zou deze situatie namelijk willen relateren aan de rotatie van een rotor in een verennest met een bepaalde vormfout. Als de rotor sneller begint de draaien ondervindt hij namelijk minder hinder van de vormfout en gaat hij meer concentrisch draaien dan dat hij traag zou draaien.

Alle discussies zijn welkom.

Berichten: 156

Re: Fietsen over kasseien (parijs-roubaix)

Intuitief zou ik zeggen: Door sneller te rijden bereik je de volgende kasseitop sneller, waardoor je dus niet zo 'diep valt'.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.566

Re: Fietsen over kasseien (parijs-roubaix)

Als je een voorwerp voortsleept over de kasseien dan is de valtijd per kassei t = s/v en de valhoogte per kassei h = 1/2 g t2 (waarbij s de weglengte per kassei is). Het energieverlies per kassei is E=mgh. Het slepen vereist een vermogen van P = E/t = mgh/t = 2 mg2s/v, dus omgekeerd evenredig met v.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Fietsen over kasseien (parijs-roubaix)

Ik zou het liever met resonantie verklaren. De fiets kan de snellere trillingen niet meer volgen en worden die dus gedempt.

Ik denk niet dat je het kunt vergelijken met je rotor. Dat is meer te vergelijken met een tol die bij snelle omwentelingen rechtop gaat staan.

Reageer