Springen naar inhoud

Vlakke condensator

• Log in om te kunnen reageren

yvesvdv

yvesvdv

• >25 berichten
  • 76 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2011 - 11:26

ik ben bezig met een bewijs over vlakke condensator en snap niet wat met volgende regel wordt bedoelt:

Geplaatste afbeelding

ik snap er niets van: de gradiŽnt snap ik wel en hoe dit dV/dx wordt maar de laatste gelijkheid niet en ook niet wat er tussen haakjes staat??

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

Yvesvdv

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Xenion

Xenion

• >1k berichten
  • 2606 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2011 - 11:34

ik snap er niets van: de gradiŽnt snap ik wel en hoe dit dV/dx wordt maar de laatste gelijkheid niet en ook niet wat er tussen haakjes staat??

2 vectoren zijn gelijk als alle componenten (x,y en z) gelijk zijn. Dat drukt die gelijkheid uit. Blijkbaar geeft die gradiŽnt enkel een niet-0 resultaat in de x-richting. Het elektrisch veld is bijgevolg volledig in de x-richting gericht.

Wat er tussen haakjes staat is vrij logisch: als E > 0, dan moet dV/dx < 0, omdat er nog een minteken voor de gradiŽnt stond. Het feit dat E constant is, zal van de context afhangen, dat kan ik niet uit die ene regel halen.

aadkr

aadkr

• >5k berichten
  • 5441 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 13 juni 2011 - 14:47

LaTeX
In elk punt tussen de platen van de condensator heeft de vector van de elektrische veldsterkte de zelfde grootte en de zelfde richting. Het is dus een homogeen vectorveld. Dat de grootte van E constant is , volgt uit de wet van Gauss.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures