Vlakke condensator

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 76

Vlakke condensator

ik ben bezig met een bewijs over vlakke condensator en snap niet wat met volgende regel wordt bedoelt:

Afbeelding

ik snap er niets van: de gradiënt snap ik wel en hoe dit dV/dx wordt maar de laatste gelijkheid niet en ook niet wat er tussen haakjes staat??

Kan iemand mij helpen?

Alvast bedankt,

Yvesvdv

Gebruikersavatar
Berichten: 2.609

Re: Vlakke condensator

ik snap er niets van: de gradiënt snap ik wel en hoe dit dV/dx wordt maar de laatste gelijkheid niet en ook niet wat er tussen haakjes staat??
2 vectoren zijn gelijk als alle componenten (x,y en z) gelijk zijn. Dat drukt die gelijkheid uit. Blijkbaar geeft die gradiënt enkel een niet-0 resultaat in de x-richting. Het elektrisch veld is bijgevolg volledig in de x-richting gericht.

Wat er tussen haakjes staat is vrij logisch: als E > 0, dan moet dV/dx < 0, omdat er nog een minteken voor de gradiënt stond. Het feit dat E constant is, zal van de context afhangen, dat kan ik niet uit die ene regel halen.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 6.594

Re: Vlakke condensator

\(E=-\frac{dV}{dx}\)
In elk punt tussen de platen van de condensator heeft de vector van de elektrische veldsterkte de zelfde grootte en de zelfde richting. Het is dus een homogeen vectorveld. Dat de grootte van E constant is , volgt uit de wet van Gauss.

Reageer