Vraag over berekening pons

Moderators: jkien, Xilvo

Reageer
Berichten: 20

Vraag over berekening pons

Hallo,

Bij de ponsberekening van een vloerplaat, de bepaling van de
\( \vartheta Rd,c \)
loop ik vast bij de controle van de ondergrens.

Hierbij moet de waarde ρ1 worden bepaald met de formule
\( \sqrt{ \rho ly* \rho lz}\)
.

Hierbij geldt:
\( \rho_{ly} = \frac{Asly}{b*d}\)
.

Ik weet echter niet wat de b (vermoedelijk breedte maar waarvan?) in deze formule inhoudt. Wel weet ik dat deze waarde een eenheid van meters heeft omdat Asly de eenheid mm²/m heeft.

bvd.

Berichten: 102

Re: Vraag over berekening pons

Heeft dit betrekking op het ponsen of stansen van gaten in staalplaat dan wel ponsen van staalvoetplaten en stalen kolommen of ponsen van betonkolommen op betonplaten hetzij als funderingsplaat of vloerplaat.

Het heeft in principe allemaal te maken met afschuifkrachten,welke bij betonkolommen wordt opgevangen door oa. paddestoelkoppen of verzwaarde staalwapening.

Graag uitleg over Asly,is mij onbekend,mogelijk zijn er desbetreffende deskundigen als bezoekers.

Berichten: 20

Re: Vraag over berekening pons

Hey Zara, sorry voor de gebrekkige informatie. Het betreft de pons van een betonnen kolom op een vloerplaat.

Asly = is oppervlakte wapeningsstaal in y-richting.

d = d,eff; effectieve hoogte wapening in y-richting in dit geval

Het betreft hier een vloerplaat rechtstreeks op de kolom geplaatst. Waarbij de ponswapening (dubbele haarspelden) uitgerekend moeten worden.

Berichten: 102

Re: Vraag over berekening pons

Mogelijk heb je wat aan de volgende berekening, het copieren is hier het maximale wat er uit gehaald kan worden.

Het principe van oppervlak berekening zou duidelijk moeten zijn met oa. een onder 45 graden aanwezig breukvlak.

De betonvoorschriften (VB of Eurocode2) zullen dit soort berekeningen met voorschriften weergeven, lijkt me:
Bijlagen
betonpons.jpg
betonpons.jpg (163.75 KiB) 1125 keer bekeken

Berichten: 20

Re: Vraag over berekening pons

Bedankt voor je reactie, toch ben ik er nog niet uit. Ook de Eurocode vermeldt hier vrij weinig over. Ik hoop daarom dat iemand mij alsnog meer kan vertellen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vraag over berekening pons

Ik zal hier morgen eens naar kijken.
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Gebruikersavatar
Berichten: 6.905

Re: Vraag over berekening pons

\( \rho_{ly} = \frac{A_{sly}}{b \cdot d}\)
Is het wapeningspercentage in de y richting. b is dus gewoon de breedte van de beton plaat indien Asly genomen is over de volledige breedte. (M.a.w. b x d is de oppervlakte waarop de wapening loodrecht staat).

Zie Eurocode 2: berekening van betonconstructies - deel1-1: Algemene regels en regels voor gebouwen, paragraaf 1.6.2

(Voor België NBN B 15-002)
Het vel van de beer kunnen verkopen vraagt moeite tenzij deze dood voor je neervalt. Die kans is echter klein dus moeten we zelf moeite doen.

Berichten: 20

Re: Vraag over berekening pons

jhnbk je bent een held

Berichten: 102

Re: Vraag over berekening pons

Ik vermoed dat UTB nog moeite zal hebben om de b * d te berekenen omdat het hier een vloergebied rondom een kolom betreft en geen balk,maar ik wens hem succes!

Berichten: 20

Re: Vraag over berekening pons

Hey Zara, het is wel gelukt hoor.

Berichten: 102

Re: Vraag over berekening pons

Mijn opmerking over de berekening van de d*b houdt verband met het feit of het gaat over een betonkolom op,resp.onder een betonbalk met vaste breedte,dan wel een kolom op,resp.onder een betonvloer (wat ik dacht) en zonder een paddestoelkolomkop.

Bij de vloer die ik in gedachten had moet je het schema volgens mijn copie aanhouden met een b in een cirkelvorm ,dus geen rechth. dsn. maar een conus-vormige dsn.

Reageer