Electrochemische cellen

Moderator: ArcherBarry

Reageer

Electrochemische cellen

Hoi!

ik ben Max en ik doe mijn Scheikunde PO pver een Gravitatie Daniell Cell.

Overal waar ik iets lees over elektrochemische cellen komt er wel koper en zink ik voor. nu vroeg ik me af waarom er gebruik werd gemaakt van zink en koper? er zijn toch vele betere reductoren en oxidatoren? of was dat vroeger nog niet bekend?

Berichten: 199

Re: Electrochemische cellen

er zijn toch vele betere reductoren en oxidatoren? of was dat vroeger nog niet bekend?
Koper en zink zijn grondstoffen die makkelijk te krijgen en te bewerken zijn. Zeker voor demonstratiedoeleinden is zo een cel snel in elkaar gezet.

Het ontwerpen van een goede batterij is een kwestie van compromissen en hangt af van de toepassing. Is een langdurig constante spanning bij laag stroomverbruik gewenst, of juist een hoge stroom gedurende korte tijd (bv loodaccu) of juist zoveel mogelijk gemiddeld vermogen? Hoe groot, zwaar, kwetsbaar mag de batterij zijn?

Als je in de Binas kijkt, zou je zeggen waarom men geen fluor (F2) - lithium (Li) cel neemt. Maar een hoge celspanning is niet alles, er moet vaak vermogen kunnen worden geleverd, dus ook een voldoende stroom kunnen lopen (reactiesnelheid), het liefst bij een zo constant mogelijke celspanning. Het feit dat de elektrodepotentialen vlgs Binas voldoende ver uit elkaar liggen zegt niets over de snelheid van de reactie, dus niets over de stroom die een batterij kan leveren. Een reactie tussen een gas en een (vloeibaar) elektrolyt is lastig om maar eens iets te noemen. Ook corrosie-, milieu- en veiligheidsoverwegingen van de gebruikte materialen (en de reactieproducten) spelen een rol.
Elektrochemici doen het vol spanning

Reageer