[chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer

[chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

Hallo!!

Ik heb een aantal vraagjes, het is alweer een hele tijd geleden dat ik dit soort sommen heb gehad..ik kwam laatst een opdrachtenblaadje tegen en was eigenlijk wel benieuwd hoe dit ook alweer ging. Ik kon alleen het antwoordenblad niet meer vinden ;)

De vragen die ik niet meer helemaal wist (wat voel ik me dom :?: ):
Een geconcentreerde zwavelzuuroplossing (H2SO4) heeft een molariteit van 18,22 mol*L-1. De dichtheid van de oplossing is 1820 kg*m3. Wat is het massapercentage zwavelzuur in de oplossing??
Ik dacht:
Stel 1 liter, massagewicht 98,1 * dichtheid 18,22 = 1787,4 gram (??)  H2SO4 is 1,7874 kg ..... dat delen door 1,82 (:S) = 0.982*100% = 98,2% massapercentage.
Maar naar mijn idee klopt hier niks van, dus hoe moest het ook alweer wel ;)
om een oplossing van 0,1000 molair calciumchloride (CaCL2) te verkrijgen moet aan 500 ml 0,815 molair calciumchloride een zekere hoeveelheid water worden toegevoegd, hoeveel water en wat is de chlorideconcentratie in ppm van de verdunde (!) oplossing?
Voor de hoeveelheid water kan je de formule m1*V1 = m2*V2 gebruiken.

Ik kwam uit op 4,075 liter (!!) water :shock: die andere zou ik echt niet meer weten...
Een 70,5% (m/m) waterige oplossing van perchloorzuur (HCLO4). Hoeveel gram perchloorzuur bevat 100 gram van die oplossing?
Ik dacht
70,5 gram
En hoeveel mol perchloorzuur zit in die 100,0 gram?? :?:
Een 40% (m/m) oplossing van cesiumchloride heeft een dichtheid van 1,43 g/ml. Bepaal de molariteit van cesiumchloride en bepaal hoeveel ml van die geconcentreerde oplosing moet worden verdund tot 500 ml om een 0,100 M cesiumchloride oplossing te krijgen...
En de laatste:
Ter bepaling van het zilvergehalte van een legering word 154,6 mg daarvan in verdund salpeterzuur (letercombi??)opgelost,  hierbij ontstaat zilvernitraat (AgNO3). Na toevoeging van een weinig zoutzuur word het ontstane neerslag (zilverchloride AgCl) afgefiltreerd, uitgewassen gedroogd en gewogen: 104,2 mg zilverchloride.

Geef de reactievergelijkingen en berken vervolgens het zilvergehalte van de legering.
Wie verlost me van mn nieuwsgierigheid??? Ik heb dit eigenlijk totaal niet meer nodig, maar ik vind het eigenlijk best wel weer leuk om te weten. Je weet maar nooit in de toekomst.

Alvast heel erg bedankt *zoekt nog steeds tevergeefs die antwoorden*

(Ik hoop dat het onder dit topic goed staat, het is eigenlijk geen huiswerk maarja)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

massapercentage bepalen:Je wilt weten hoeveel procent van de oplossing uit zwavelzuur bestaat.

Molmassa van zwavelzuur is

2*1,008 g

1*32,064 g

4*15,999 g

totaal:

58,076 gram/mol

18,22 mol/L *58,076 gram/mol=1058,14472 gram zwavelzuur in een liter oplossing.

1 m3 oplossing weegt 1820Kg, een liter (factor 1000) weegt dan dus 1820 gram.

1058,14472/1820*100%=58,13%

------------------------------------------------------------------------------------

4,075 liter klopt. Je kan dit makkelijk controleren. 4 liter is een factor 8 van 500 mL.

Als je de cocentratie deelt door deze zelfde factor 8 kom je uit op ongeveer 0,1.

waarschijnlijk heb je een '0' te vee staan in de concentratie van 0,1000 M. Je kan nooit een exactere concentratie (4 significante cijfers) uit een beginoplossing die minder exact is (slechts 3 significante cijfers)

------------------------------------------------------------------------------------

70,5 gram klopt helemaal.

-----------------------------------------------------------------------------------

De 100 gram oplossing bevat dus 70,5 gram perchloorzuur. 1 mol perchloorzuur weegt:

1*1.008+1*35,453+4*15,999=100,457

70,5/100,457=0,702 mol zit er in de oplossing.

Wederom: let op de significantie. (geef duidelijk aan of je 100 gram bedoeld of 100,0 gram.)
"Meep meep meep." Beaker

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

Bedankt!! Op de significantie zal ik beter letten, maar de opgave spreekt echt van 0,1000 :shock: Heel apart

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

Nu vraag ik me alleen nog deze af:
om een oplossing van 0,1000 molair calciumchloride (CaCL2) te verkrijgen moet aan 500 ml 0,815 molair calciumchloride een zekere hoeveelheid water worden toegevoegd, hoeveel water en wat is de chlorideconcentratie in ppm van de verdunde (!) oplossing?
Wat voor stappenplan heb je daarvoor nodig??
Een 40% (m/m) oplossing van cesiumchloride heeft een dichtheid van 1,43 g/ml. Bepaal de molariteit van cesiumchloride en bepaal hoeveel ml van die geconcentreerde oplosing moet worden verdund tot 500 ml om een 0,100 M cesiumchloride oplossing te krijgen
Ik dacht zelf: Stel in 1 liter

40% = 400 gram/L

CsCl = 203.81 gram/mol

400/203.81=1.96 mol/L (=molariteit)

Voor het tweede deel hoeveel ml, moet je dan weer m1*V1 =m2*V2 gebruiken , dus: 1.96*V1 = 0.1*500

Alleen ben ik niet zeker van de m1...want waarom geven ze anders de dichtheid in de opgave?? Of was dat toch nodig in de eerste berekening? :shock:

De reactievergelijkingen van het zilvergehalte lukt wel, maar die berekening hoe werkt die???

Nogmaals bedankt (moet me nog even inschrijven voor dit forum vind het reuze interessant, maar mn email doet het niet)

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

1 PPM chloride betekend dat er 1 eenheid (in dit geval massa [gram]) in 1000 Kg water zit. Hiermee zou je verder moeten kunnen rekenen.

-------------------------------------------------------------------------------------

40% betekend dat 40/100 deel in de oplossing uit CsCl bestaat. MAW: in een totale oplossing van 100 gram zit 40 gram CsCl verwerkt. Maak nu niet de fout dat je 100 gram (mL water neemt) en hier 40 gram CsCl aan toevoegt. Hiermee creeër je een 40/140 oplossingl ipv een 40/100 oplossing.

CsCl heeft als molmassa niet 203,81.

Cs= 132,9

Cl= 35,45

CsCl= 168,35 gram

De berekening op zich klopt verder wel. Je hebt alleen corrupte data gebruikt.

Ik zie ook niet zo snel waarom de dichtheid is gegeven. Je doet het volgens mij wel goed.

------------------------------------------------------------------------------------

Er vanuit gaande dat alle zilver is opgelost:

104,2 mg zilverchloride.

Bepaal van zilver en chloor de molmassa=> bepaal de totale molmassa van AgCl.

totaal aantal mol AgCl = totaal aantal mol AG dat aanwezig was in de legering. Reken deze hoeveelheid mol weer om naar massa (milligram) en dan kan je de zilvergehalte (%) in de legering eenvoudig bepalen.
"Meep meep meep." Beaker

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

AgCL = 143.31

dat x2 mol (vanuit de reactie) = 286.62 gram (??)

En hoe dan???

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

waarom x2?

Als je 143,31 mol AgCl hebt (AgCL bestaat niet) dan heb je hiervoor 143,31 mol Ag nodig gehad. Tevens heb je niet in milligram gerekend maar in gram. Je krijgt in totaal dus 0,14331 mol AgCl uit de reactie.

1mol Ag weegt 107,9 gram

dus 0,14331 mol Ag weegt:_________

massa Ag/154,6mg*100%:_________
"Meep meep meep." Beaker

Re: [chemie] massapercentages, concentraties en verdunningen

Uhm...ik denk echt veels te moeilijk :?:

Dank u :shock: [/u]

Reageer