Springen naar inhoud

Inhoud cilinder en prisma

• Log in om te kunnen reageren

kakamesi

kakamesi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2011 - 16:10

hallo ik ben in zit in de 2de klas ik heb het over inhoud van een cilinder en prisma maar ten eerste soms staat er wel :2 en soms staat er geen delen door 2 wanneer moet je delen door 2 gebruiken? en hoe moet je uitrekenen een prisma ik zie in mij boek 3 maten staan bij een prisma kan iemand het mij simpel uitleggen. ik heb het boek moderne wiskunden

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2011 - 16:13

Misschien stap voor stap beginnen best ;). Dus eerst: welke formules ken/heb jij? Dan hebben we iets om op voort te bouwen. (Als je ze hier niet kunt typen, kan een link ook uiteraard.)

EDIT: Heb je deze voor:
Cilinder: LaTeX met L de hoogte en r de straal
Prisma: Grondvlak x hoogte (in mijn ogen bestaat hier geen standaarduitdrukking voor - mss doel je hier op?)

Veranderd door Drieske, 13 juni 2011 - 16:15

Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

kakamesi

kakamesi

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2011 - 16:22

hallo ik ben in zit in de 2de klas ik heb het over inhoud van een cilinder en prisma maar ten eerste soms staat er wel :2 en soms staat er geen delen door 2 wanneer moet je delen door 2 gebruiken? en hoe moet je uitrekenen een prisma ik zie in mij boek 3 maten staan bij een prisma kan iemand het mij simpel uitleggen. ik heb het boek moderne wiskunden

nee ze laten een voorbeel zien en dan staat er 4,3 cm en 3,3 cm en 4,3 en dan staat er bereken de inhoud van deze prisma?

Jan van de Velde

Jan van de Velde

• >5k berichten
  • 44872 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 13 juni 2011 - 17:19

Een prisma is een figuur waarvan je ťťn vlak door heel de figuur heen kunt trekken zonder dat daarvoor de rest van de figuur hoeft te vervormen. Dat vlak noem je het grondvlak.

prisma__s.png

Ja, kubus, balk en cilinder zijn ook prisma's, maar dan hele bijzondere (zoals ruit, vierkant, vlieger, rechthoek, parallellogram en trapezium allemaal bijzondere vierhoeken zijn)

Inhoud berekenen werkt allemaal eender: zoek dat vlak dat je in gedachten door de figuur heen kunt trekken, en noem dat het grondvlak , en de lengte waaover je dat grondvlak door de figuur heen kunt bewegen noem je de hoogte.

voor alle prisma's geldt dan: inhoud is oppervlakte grondvlak x hoogte. (handig, hoef je maar ťťn simpele formule te onthouden ;) ). In een ander hoofdstuk leerde je vast al de oppervlakte van allerlei figuren uit te rekenen, kun je dat hier mooi toepassen.

voor de cilinder is de oppervlakte van het grondvlak dan de oppervlakte van dat cirkeltje (dat je dan eerst apart uitrekent natuurlijk), voor het driehoekig prisma is dat de oppervlakte van dat driehoekje, en voor de balk en de kubus maakt het eigenlijk niet uit welk vlak je als grondvlak neemt, zolang je de hoogte maar loodrecht op dat grondvlak neemt.

Oh, enneh, zoals je al ziet bij mijn voorbeeldje met de balk: er is geen enkele reden dat dat "grondvlak" per se op de grond moet liggen en de hoogte verticaal omhoog: zolang je het "grondvlak" maar door heel de figuur heen kunt trekken:

prisma__s2.png

er zijn ook nog andere prisma's:

prisma__s3.png

Is in deze figuur is dat blauwe vlak het grondvlak? En de rode pijl de bijbehorende hoogte?

Oh, en je kunt ook de meest idioot gevormde grondvlakken hebben

prisma__s4.png

ook koekvormpjes zijn prisma's :P
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN....
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures