Springen naar inhoud

Machtreeksen

• Log in om te kunnen reageren

Pelle Almqvist

Pelle Almqvist

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 13 juni 2011 - 21:30

Ik ben druk in de weer met de voorbereiding voor een tentamen analyse aanstaande vrijdag. Er wordt een sterke nadruk op machtreeksen gelegd, en het snel en handig kunnen werken met deze dingen is essentieel. Een vraag die overal opduikt is:

"Bepaal de machtreeksontwikkeling van LaTeX rond het punt LaTeX , waarbij LaTeX en LaTeX polynomen van graad ten hoogste drie zijn."

Vaak lukt het me, maar lang niet altijd. De teller LaTeX is geen probleem, maar zodra de noemer LaTeX vies wordt, wil het me maar zelden lukken. Is er een algemene methode om dit aan te pakken?

Met een illustratief voorbeeld ben ik ook tevreden, bijvoorbeeld het bepalen van de machtreeksontwikkeling rond LaTeX van
LaTeX
Waarom?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

kotje

kotje

• >1k berichten
  • 3330 berichten
  • Verbannen

Geplaatst op 14 juni 2011 - 17:35

Reeksontwikkeling van Taylor.
Zie hier
Volgens mijn verstand kan er niets bestaan en toch bestaat dit alles?

Safe

Safe

• >5k berichten
  • 9907 berichten
  • Pluimdrager

Geplaatst op 14 juni 2011 - 17:44

Zou je we de reeksontw kunnen vinden van 1/(z-1) rond 1+i?

Pelle Almqvist

Pelle Almqvist

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 14 juni 2011 - 21:48

Dat soort lukt met een beetje geklooi altijd wel; ik heb de algemene methode in dat geval wel door. De oplossing lijkt me;
LaTeX
Het vervelende is het product van drie van dat soort machtreeksen bepalen. De enige manier die ik kan bedenken, het brute force uitwerken van
LaTeX
en dat is volgens mij extreem onprettig in het geval je drie machtreeksen moet vermenigvuldigen.

Het probleem heeft zich, na de stof beter te lezen, echter verplaatst. Aangezien ik nogal een neuroot ben, begin ik daarvoor een nieuwe thread, namelijk over Laurentreeksen. Bedankt voor de hulp, hopelijk hoor ik nog van jullie over Laurentreeksen ;)
Waarom?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 14 juni 2011 - 22:13

Zoek A B en C zodat:

LaTeX .

Lukt het je dan wel om de machtreeks op te stellen?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Pelle Almqvist

Pelle Almqvist

• 0 - 25 berichten
  • 24 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2011 - 03:28

Ook bijzonder veel rekenwerk, maar in mijn optiek wel een stuk eleganter.
Vooral het feit dat ik nu geen machtreeksen hoef te vermenigvuldigen, maakt mij heel gelukkig.
Wat kan het leven af en toe toch ontzettend simpel zijn. Dankjewel ;)
Waarom?

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2011 - 17:30

Ook bijzonder veel rekenwerk, maar in mijn optiek wel een stuk eleganter.
Vooral het feit dat ik nu geen machtreeksen hoef te vermenigvuldigen, maakt mij heel gelukkig.
Wat kan het leven af en toe toch ontzettend simpel zijn. Dankjewel ;)

Graag gedaan :P! Veel succes met je tentamen binnenkort!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures