Springen naar inhoud

Hoogte luchtfoto

• Log in om te kunnen reageren

FlorianK

FlorianK

• >100 berichten
  • 203 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 15 juni 2011 - 04:28

Er is mij een foto gegeven vanuit Google Earth. Op deze foto is een gedeelte van Utrecht te zien. De vraag die erbij gegeven is, is "Vanaf welke hoogte kijken we hier op de Utrecht neer?"
(500 meter, 1 kilometer of 10 kilometer)

Hoe kun je zoiets berekenen? En hoe weet je zeker dat het antwoord dat je geeft klopt?

De 30-meter lange bussen die er rondrijden zijn op de foto zo'n 7 mm.
De lengte ◊ breedte van de Pieterskerk is op de foto ongeveer 1,2 ◊ 0,7 cm. In het echt is deze 50 bij 30 meter.
Dit wil zeggen dat de foto ongeveer op schaal 1:4200 is afgedrukt.

Hoe zou ik de hoogte kunnen berekenen?
Ik dacht het eerst als volgt aan te pakken:

Geplaatste afbeelding

Waarbij AB=30 meter=30 000 mm. (bijv. de lengte van een bus)
Hoogte EF is de hoogte van de grond tot de observatiesatellieten, welke volgens google op ongeveer 870 km. hoogte zweven (de hoogste)
Dus EF=870 km=870 000 000 mm.
CD=7 mm (gemeten lengte bus)

Dit geeft:

AF=15 000 en CG=3,5 en EF=870 000 000
Oftewel: EG=203 000 mm=0,203 km.

Dus zouden we vanaf een hoogte FG=EF-EG=869,797 km op Utrecht neerkijken....

Dat kan niet kloppen. Wat kan ik doen om er wel achter te komen?

Ow...Edit:
De Google Earth-versie die je moet installeren geeft aan wat de ooghoogte is. Afgaande op die gegeven waarde zou het antwoord '1 kilometer' moeten zijn... Toch ben ik wel benieuwd hoe ik dat had kunnen berekenen... Iemand een idee?

Veranderd door FlorianK, 15 juni 2011 - 04:34

dus.

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3052 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2011 - 06:12

Op Google Earth ziet het gezichtspunt voor bijvoorbeeld de Domtoren en de Buurkerk er verschillend uit. Misschien heeft dat er iets mee te maken.

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2011 - 07:10

Ik zie eigenlijk geen enkele manier om (nauwkeurig) vast te stellen vanaf welke hoogte de foto genomen is. Jouw voorgesteld methode werkt niet, want deze zou afhangen van hoe groot je je foto uitprint, wat natuurlijk niet zo is. De schaal kan er dus niets mee te maken hebben.

Trouwens: niet alle foto's zijn met satellieten gemaakt, zie voor uitleg bijv. hier.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3052 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 15 juni 2011 - 20:57

FlorianK, je had de foto beter kunnen uploaden. Misschien is het het onderstaande gebied. Het vliegtuig vliegt loodrecht boven het huizenblok rechts, dat kun je een beetje zien aan de perspectivische aanblik van dat huizenblok, en nog beter zie je het als je eventjes de optie "3D gebouwen" aanschakelt in Google Earth. Het vliegtuig kijkt schuin aan tegen de Dom, je kunt de kijkhoek bepalen. De afstand van links naar rechts is ongeveer 0,6 km. Daarmee kun je de vlieghoogte uitrekenen.
foto_stad2.png

physicalattraction

physicalattraction

• >1k berichten
  • 3104 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2011 - 07:56

Hoe kun je uit de kijkhoek van de Dom dan de hoogte bepalen? Volgens mij heb je dan ook de kijkhoek van dat gebouw rechts nodig en kun je kijken waar de twee ontstane lijnen elkaar snijden. Die kijkhoek rechts is echter met geen mogelijkheid te bepalen. Bovendien weet je niet eens zeker of deze van dezelfde foto afkomstig is, of van een naburige foto.

jkien

jkien

• >1k berichten
  • 3052 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2011 - 19:47

De kijkhoek zou herkenbaar moeten zijn aan hoeveel je van de zijgevels ziet. Op de foto van bericht #4 wordt bijvoorbeeld van links naar rechts steeds minder zichtbaar van de oostelijke gevels. Dat is een aanwijzing dat het vliegtuig ongeveer verticaal boven dat rechtse huizenblok vliegt.

De grens van een deelfoto is herkenbaar aan een discontinue verandering van hoeveel je van de zijgevels ziet. Zoals tussen de Domtoren en de Buurkerk, bijvoorbeeld.
Utrecht_buurkerk2.png

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures