[natuurkunde] rekenen met ladingen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 6

[natuurkunde] rekenen met ladingen

hoi,

ik heb een probleem, ik heb van een oefening de oplossing wel gekregen maar ik vind ze zelf niet! heb al een uur zitten rekenen, maar het lukt met niet, ik hoop dat iemand het wel weet !!

oef:

in welk gebied (links of rechts) kan een pos lading Q in rust blijven (gegeven is dat Q1 en Q2 naast elkaar liggen, Q1 is pos, Q2 is neg en Q1 is groter)

Het antwoord zou zijn rechts van Q2 (?????? snap ik niet, waarom ook niet links van Q1???)

en dan:

Veronderstel dat in deze opgave Q1 = 12 mC, Q2 = -5mC en dat de afstand d ertussen 5.0cm is. OP welke afstand x van Q2 blijft Q dan in rust? antwoord x = 9.1 cm

dees heb ik al op verschillende manieren geprobeerd op te lossen (F ongeveer 0, potentialen gelijk, maar ik kom er niet uit, ik heb precies altijd de grootte van Q nodig voor het te weten , maar die is niet gegeven??)

ik hoop echt dat iemand hier meer van weet !!

groetjes

Gebruikersavatar
Berichten: 7.224

Re: [natuurkunde] rekenen met ladingen

in welk gebied (links of rechts) kan een pos lading Q in rust blijven (gegeven is dat Q1 en Q2 naast elkaar liggen, Q1 is pos, Q2 is neg en Q1 is groter)

De vraag is niet helemaal volledig gesteld, want waar liggen de ladingen Q1 en Q2 ten opzichte van elkaar. Aangezien het antwoord al is gegeven zou het zo moeten zijn dat Q1 link van Q2 ligt (het antwoord staat er ook al in):

Code: Selecteer alles

      Q1        Q2            Q
Om Q in evenwicht te houden mag er geen netto kracht op werken. De kracht op een lading door de nabijheid van een andere lading is:

F = C q1 q2 / r2

Waarbij C enkele constanten zijn die er nu even niet toedoen. Zoals je ziet is de kracht afhankelijk van zowel de tekens als de grootte van q1 en q2 en omgekeerd evenredig met de afstand (kwadraat)

Q1 zal de lading Q dus afstoten (+ +), terwijl Q2 Q zal aantrekken (- +).

Omdat Q1 groter is dan Q2, zal Q1 de lading Q harder afstoten op de zelfde afstand als dat Q2 Q zal aantrekken. Q moet dus verder weg van Q1 liggen dan dat deze van Q2 ligt om in evenwicht te kunnen zijn. Dat is dus rechts van Q2.

Noot: afhankelijk van de afstand tussen Q1 en Q2 ("naast elkaar" is nogal onduidelijk) zou het eventueel mogelijk kunnen zijn dat Q tussen Q1 en Q2 ligt, maar dan dichter bij Q2 dan bij Q1.

dees heb ik al op verschillende manieren geprobeerd op te lossen (F ongeveer 0, potentialen gelijk, maar ik kom er niet uit, ik heb precies altijd de grootte van Q nodig voor het te weten , maar die is niet gegeven??

Dit los je op door de resulterene kracht op Q (dat zijn dus twee breuken) gelijk te stellen aan nul. In dat geval kun je de lading Q simpelweg wegdelen.
If I have seen further it is by standing on the shoulders of giants.-- Isaac Newton

Re: [natuurkunde] rekenen met ladingen

bedankt !

Reageer