Probleem vraagstuk

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 11

Probleem vraagstuk

Hallo iedereen,

ik moet een vraagstuk oplossen, ben er aan begonnen maar mijn uitkomst is niet realistisch en geen optie bij de meerkeuzevakjes.

De opdracht gaat zo:

Een elektrische centrale kan een vermogen leveren van 500. 10^4 W

De transmissielijn die deze energie naar de verbruiker moet brengen heeft een elektrische weerstand van 8,0 Ohm en wordt op een potentiaal van 125 kV gebracht. Hoeveel procent van het oorspronkelijk vermogen geraakt nooit bij de verbruiker?

A. 1,04 B. 0,52 C. 0,26 D. 0,13

Ik ben eraan begonnen door te zeggen vermogen op het einde van de draad:

P=U.I ==> I=U/R ==> P=U²/R en dan invullen: P= 125000²/8 en dan krijg je een heel groot getal, groter dan het oorspronkelijke vermogen. Mogelijk is dit niet en ik dan ook dat de oorzaak hiervan is dat ik het vermogen heb berekent van de draad zelf, niet van hetgeen erover blijft. Maar hoe moet ik het juiste vermogen dan berekenen?

Berichten: 7.068

Re: Probleem vraagstuk

De transmissielijn die deze energie naar de verbruiker moet brengen heeft een elektrische weerstand van 8,0 Ohm en wordt op een potentiaal van 125 kV gebracht.
Let op! Dit wil niet zeggen dat er over de 8 Ohm 125kV staat! Dit wil zeggen dat er over de 8 Ohm en de huishoudens daarachter 125kV staat.

Berichten: 11

Re: Probleem vraagstuk

Ik begrijp niet goed het verschil tussen deze twee. Heeft die 125 kV dan een andere betekenis? Zoja, wat is de spanning dan over de 8 Ohm, of heb je die niet nodig?

Berichten: 7.068

Re: Probleem vraagstuk

Ik begrijp niet goed het verschil tussen deze twee.
Stel dat de 8 Ohm alles is waarover de 125 kV staat. Hoeveel stroom gaat er dan lopen?

Stel dat er in serie met de 8 Ohm een verbruiker staat van 1 kOhm. Hoeveel stroom gaat er nu lopen?

Berichten: 11

Re: Probleem vraagstuk

ja, oke, ik zie het er zal veel minder stroom lopen wanneer er extra weerstanden in serie staan, maar er zijn ook parallelschakelingen, voor naar elk gezin te gaan bijvoorbeeld , niet?

Maar welke weerstand heeft er dan invloed op het vermogen?

Berichten: 7.068

Re: Probleem vraagstuk

ja, oke, ik zie het er zal veel minder stroom lopen wanneer er extra weerstanden in serie staan, maar er zijn ook parallelschakelingen, voor naar elk gezin te gaan bijvoorbeeld , niet?
In het vraagstuk staat dat de transmissielijn de energie naar de verbruiker brengt, ofwel de verbruiker staat in serie met de lijn. Hoe de verbruiker er precies uitziet is niet relevant voor het vraagstuk.
Maar welke weerstand heeft er dan invloed op het vermogen?
Je hebt zelf al uitgerekend hoeveel vermogen je nodig hebt om de spanning over een weerstand van 8 Ohm naar 125 kV te brengen en geconstateerd dat dat met het gegeven vermogen niet haalbaar is. Ik beweer het volgende: Je weet het vermogen, je weet de spanning, dus je kunt de stroom berekenen. Je weet vervolgens de stroom en je weet de weerstand van de lijn, dus je kan het vermogen in de lijn berekenen. Je weet dan het vermogen in de lijn, je weet het totale vermogen, dus je kunt het percentage uitrekenen.

Berichten: 11

Re: Probleem vraagstuk

Oke, bedankt, ik begrijp het!! ;)

Reageer