Fotosynthese: co2 fixatie

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 281

Fotosynthese: co2 fixatie

Beste forumleden.

Ben een beetje in de war met iets. Namelijk de fixatie van CO2. In mijn notities las ik verschillende dingen:

"reductie van CO2, het fixeren of binden van CO2, carboxylatie van 1.5-bifosfoenolpyruvaat" (allemaal door Rubisco).

Een beetje verder in mijn notities, bij -fotosynthse stond er dan: "CO2 belandt als carboxylfunctie op fosfo-enolpyruvaat en dit is geen reductie van CO2, het is gewoon een carboxylatie door PEPc".

Maar.. beide reacties zijn toch eigenlijk dezelfde: het carboxyleren van een molecule mbv een CO2. Of maw: het fixeren van CO2, wat toch eigenlijk ook een reductie is van CO2?

Eens CO2 gebonden is, wordt het gereduceerd. Dit snap ik.

Maar ik dacht dat het fixeren van CO2, op zich ook een reductie is? (als ik kijk naar een tekening van oxaloacetaat bv bij C4, zie ik dat de CO2 die er opstaat een elektron heeft bijgekregen, wat toch wil zeggen dat ie gereduceerd is?)

Mvg

Liekeu

Berichten: 281

Re: Fotosynthese: co2 fixatie

Ik kreeg hiernet een antwoord van een assistent van de professor. Ik ben fout: carboxyleren en reductie is niet hetzelfde in dit geval. Bij de carboxylatie worden er geen elektronen gedonneerd.. het is gewoon een 'reorganisatie' zeg maar, om CO2 te kunnen binden.

De reductie wordt pas verder uitgevoerd mbhv NADPH.

Zo is het he? ;)

Reageer