Springen naar inhoud

Studiekeuze [wiskunde/informatica/natuurkunde]

• Log in om te kunnen reageren

krekeltje

krekeltje

• 0 - 25 berichten
  • 2 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 16 juni 2011 - 14:46

Hoi,

Ik wil één (of een combinatie van) bovengenoemde studies gaan doen. Het lukt me echter niet om een keus te maken. Wat wel al vaststaat, is dat ik in Eindhoven wil gaan beginnen. Vorig jaar heb ik een tijdje Technische Informatica gedaan, maar ik vond het weinig uitdagend. Wiskunde vind ik erg leuk, maar ik zie niet wat je na je studie kunt gaan doen. Wat mij erg interessant lijkt, is om de onderzoekskant op te gaan, maar wat kun je dan met wiskunde doen? Een combinatie van wiskunde en informatica spreekt mij ook wel aan. Doet een dubbele bachelor afbreuk aan de kwaliteit van de studie of heeft het juist een positief effect hierop? Ook natuurkunde lijkt me leuk, maar ik heb wiskunde altijd leuker gevonden dan natuurkunde. In mij ogen is natuurkunde het toepassen van wiskunde in de echte (tastbare) wereld. Studeren jullie een (of meerdere) van deze studies? Hoe bevalt het? Had er iets anders gemogen aan de studie?

Alvast bedankt voor jullie antwoord!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

Drieske

Drieske

• >5k berichten
  • 10217 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2011 - 15:11

Ikzelf studeer momenteel Wiskunde in Vlaanderen. Dus mogelijkerwijs zit er een (klein of essentieel) verschil tussen 'mijn' opleiding en die in Nederland. Niettegenstaande wou ik toch mijn idee geven ;).

Over het verschil Informatica/Wiskunde kan ik mij moeilijk uitspreken. Het zijn twee erg verschillende richtingen, en met de ene heb ik nauwelijks ervaring...

Wiskunde vind ik erg leuk, maar ik zie niet wat je na je studie kunt gaan doen.

Grosso modo kun je drie richtingen uit met Wiskunde:
- Je wordt leerkracht na je opleiding (de sitzutie in Nederland ken ik niet, maar in Vlaanderen staan ze in de rij voor een Wiskundeleerkracht :P).
- Je gaat het bankwezen in (als bijv. risico-analyst). Dit is een vrij populaire keuze in Vlaanderen (Leuven).
- Je studeert verder in de vorm van een doctoraatsstudie (of een heel andere studie, al vind ik dat persoonlijk zonde ;)).
Vermits je zelf al aangaf

Wat mij erg interessant lijkt, is om de onderzoekskant op te gaan, maar wat kun je dan met wiskunde doen?

is zeker die laatste optie de moeite voor jou. Want een groot enthousiasme is wel een must als je hieraan begint (voor de rest uiteraard ook, maar toch). Nu, wat kun je 'onderzoeken'? Een betere (en kortere) vraag is eigenlijk: wat kun je niet onderzoeken? Wiskunde is namelijk een erg actueel topic waar nog steeds nieuwe stellingen worden bewezen en er continu onderzoek gebeurt naar nieuwe stellingen. Het meest tot de verbeelding sprekend hierbij zijn de Zeven Milleniumproblemen (interessante engelstalige pdf).

Persoonlijk heb ik mij mijn keuze voor Wiskunde nog geen seconde beklaagt. Meer nog, ik vind het elk jaar interessanter en uitdagender worden :P. (Al vindt waarschijnlijk iedereen dat van zijn richting.)

In elk geval nog veel succes met je 'zoektocht'!
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

In physics I trust

In physics I trust

• >5k berichten
  • 7384 berichten
  • Moderator

Geplaatst op 16 juni 2011 - 19:41

Of je combineert de drie en je begint een ingenieursopleiding?

Capture.PNG

Dat is het programma voor het eerste jaar. Daar zit toch precies een groot deel in wat in jouw interessegebied ligt?

Let wel, in zulke opleiding lgt de nadruk sterk op toepassingsgerichtheid.
"C++ : Where friends have access to your private members." — Gavin Russell Baker.

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures