Vermogen van een pomp

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 35

Vermogen van een pomp

Beste,

Ik moet het vermogen van een pomp kunnen berekenen onderaan een leiding geplaatst die zich twee keer in twee splitst (zie figuur, lukt me niet om in te voegen).

http://imageshack.us/photo/my-images/823/pompi.jpg/

De formule voor het vermogen zegt:
\(W=\rho g Q (H+\Delta(F))\)
Nu heb ik gebruik gemaakt van de wet van Bernouilli die zegt dat:
\(\Delta(z+\frac{p}{\rho g} +\frac{v^2}{2 g}) + \Delta(F) = 0\)
Waarbij z plaatshoogte, v snelheid,en F de algemene ladingsverliezen. v is dezelfde voor beide uiteinden neem ik aan en valt weg. F is gemakkelijk te berekenen maar nu vroeg ik mij af of voor H het verschil in plaatshoogte genomen moet worden of het verschil in piëzometrische hoogte?

Want in de opgave is gegeven dat er een verschil is in druk bij de pomp en bij het uiteinde. Moet het verschil in drukhoogte erbij gerekend worden en wordt
\((H+\Delta(F))\)
dan
\((\Delta(z)+\Delta(\frac{p}{\rho g})+\Delta(F))\)
in de formule van het vermogen, of is de arbeid die de pomp verricht net het verhogen van de drukhoogte waardoor
\(W=\rho g Q (\Delta(\frac{p}{\rho g}))= \rho g Q (H+\Delta(F))\)
en klopt de uitwerking op de figuur dus?

Ik hoop dat jullie er een beetje aan uitkunnen. Hopelijk krijg ik snel een antwoord want heb er morgen examen van ;)

Bedankt!

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vermogen van een pomp

Ik weet niet of is begrijp wat nou eigenlijk je probleem is, maar ik denk dat je het veel te moeilijk zoekt.

H is het verticale hoogteverschil tussen de vloeistof aan de inlaat van de pomp en aan de uitlaat van de leiding.

In het geval van het plaatje is H = 2L

In het plaatje wordt in de formule voor W aangenomen dat er geen verschil is in kinetische energie tussen inlaat pomp en uitlaat leiding.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 35

Re: Vermogen van een pomp

Ja inderdaad dat klopt. Mijn vraag is:

Is het vermogen gelijk aan

W=rho*g*Q*(delta(z)+delta(p/(rho*g))+delta(F))

of gelijk aan

W=rho*g*Q*(delta(z)+delta(F))

en zorgt de pomp in voor de drukverhoging?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vermogen van een pomp

De eerste vergelijking is de algemene.

Maar omdat in dit geval de druk aan de zuigzijde van de pomp gelijk is aan die aan het uiteinde van de leiding, namelijk de atmosferische druk, geldt dat delta(p/(rho*g)) = 0 dus dan krijg je de tweede vergelijking.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 35

Re: Vermogen van een pomp

Maar ze zeggen dat de druk aan de uitzijde gelijk is aan p0, dan valt die term toch niet weg?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.167

Re: Vermogen van een pomp

Als de druk aan het uiteinde van de leiding en de druk aan de inlaat van de pomp allebei Po zijn dan is het drukverschil over het systeem 0 dus valt die term dus weg. Dat is wat hier bedoeld wordt.
Hydrogen economy is a Hype.

Reageer