Po hypothese

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 43

Po hypothese

Voor mijn PO heb ik een hypothese geformuleerd. Vervolgens moet je in de conclusie uitleggen of je hypothese wel/niet klopt. Maar ik vroeg me dus af of je hypothese ook gedeeltelijk kan kloppen?

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Po hypothese

Dit is wel een beetje heel vaag... Kan dat? Ja, dat hangt af van je hypothese.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 8.557

Re: Po hypothese

Formeel kan dat niet. Je hebt een stelling vervolgens moet je kijken of dit waar danwel niet waar is.

Vergelijk het met de stelling 'ik heb 15 euro in m'n knip'. Als ik dit vervolgens controleer blijkt dat ik bijvoorbeeld maar 12 euro in m'n knip heb. Dit maakt de stelling niet half waar, maar gewoon onwaar. Het zou misschien helpen als je je hypothese hier eens opschrijft.
"Meep meep meep." Beaker

Gebruikersavatar
Berichten: 247

Re: Po hypothese

Een hypothese moet je sowieso altijd kunnen verwerpen. Stel je voor, je wil nagaan of er gorilla's aanwezig zijn in het bos achter je tuin. Klinkt absurd, maar het is een heel goede methode om het hypothese-concept uit te leggen.

Twee evidente hypothesen die je in dit geval kan formuleren zijn: 'er zitten gorilla's in het bos' en 'er zitten geen gorilla's in het bos'. Echter, je kan slechts 1 van deze hypothesen verwerpen.

'Er zitten gorilla's in het bos' zal je nooit kunnen verwerpen, want de afwezigheid van bewijsmateriaal is niet gelijk aan een bewijs voor afwezigheid (m.a.w. het is niet dat als je geen gorilla's ziet, het meteen wil zeggen dat ze er niet zijn).

Daarentegen zal je 'er zitten geen gorilla's in het bos' kunnen verwerpen vanaf je er een ziet.

zo moet je altijd redeneren

Reageer