Vloeistofkolom bepalen in vacuumbuis

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 5

Vloeistofkolom bepalen in vacuumbuis

Hallo, Mijn naam is Jacky en ben nieuw hier. Mijn vraag aan jullie is als volgt. Ik heb een klein vijvertje, hierin heb ik een glazen buis staan (bovenkant dicht) en onderkant(open) onder waterniveau. Dus de glazen buis staat rechtop in de vijver ongeveer 1 meter boven vijverniveau. Bovenop deze buis zit een kraantje, hieraan heb ik een vacuumpompje gehangen en zuig hierdoor dus het water in de galzenbuis omhoog. Als buis geheel gevuld is, kraantje dicht, vacuumpomp uit, en je ziet de vissen mooi boven waterniveau zwemmen. Nu mijn vraag: Kan zo'n buis iedere maat hebben? Dus kan ik b.v een buis van 1 meter doorsnede en 2 meter hoog ook gevuld krijgen door dit drukverschil? Ligt dit ook aan het formaat vijver(oppervlakte en/of diepte vijver waar buitenluchtdruk op drukt)? Kan er iemand hier duidelijk antwoord opgeven of een simpele formule aan koppelen? Zo'n buis kost namelijk 3000 euro, en als het dan niet lukt dan is dat natuurlijk weggegooid geld.

Alvast bedankt

Jacky

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 4.168

Re: Vloeistofkolom bepalen in vacuumbuis

Formaat van vijver of buis hebben geen invloed.

Om water 2 meter op te zuigen moet de vacuumpomp een onderdruk van 0,2 bar kunnen maken.

Een echte professionele vacuumpomp kan bijna absoluut vacuum maken en water wel 10 meter opzuigen, dus tenzij die vacuumpomp van jou een flutding is moet het geen enkel probleem zijn om 2 meter hoogteverschil te creëren.

Bedenk wel dat het water boven in die buis minder zuurstof zal bevatten dus of de vissen daar graag zullen zwemmen is nog maar de vraag.
Hydrogen economy is a Hype.

Berichten: 5

Re: Vloeistofkolom bepalen in vacuumbuis

Fred F. schreef:Formaat van vijver of buis hebben geen invloed.

Om water 2 meter op te zuigen moet de vacuumpomp een onderdruk van 0,2 bar kunnen maken.

Een echte professionele vacuumpomp kan bijna absoluut vacuum maken en water wel 10 meter opzuigen, dus tenzij die vacuumpomp van jou een flutding is moet het geen enkel probleem zijn om 2 meter hoogteverschil te creëren.

Bedenk wel dat het water boven in die buis minder zuurstof zal bevatten dus of de vissen daar graag zullen zwemmen is nog maar de vraag.
Alvast bedant Fred. Dus als ik het goed begrijp kan het drukverschil van buitenluchtdruk en vacuum, zo'n 2000 liter(kg) water omhoog zuigen/duwen? En dan die plons water van zo ongeveer 2000 kg vasthouden? Zit er dan geen maximum van gewicht aan vast??

Gebruikersavatar
Berichten: 5.609

Re: Vloeistofkolom bepalen in vacuumbuis

En dan die plons water van zo ongeveer 2000 kg vasthouden? Zit er dan geen maximum van gewicht aan vast??
Dat klopt, geen maximum gewicht, enkel een maximum hoogteverschil. Dat is een gevolg van de hydrostatische paradox.
What it all comes down to, is that I haven't got it all figured out just yet

And I've got one hand in my pocket and the other one is giving the peace sign

-Alanis Morisette-

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.264

Re: Vloeistofkolom bepalen in vacuumbuis

Alleen, bij een grotere doorzichtige zuil zal de druk op de wanden weliswaar niet groter worden, maar de krachten wél. In een slangetje van 2 m lang kun je water, zonder dat het slangetje dichtklapt, nog wel omhoog zuigen. Een doorzichtig vat van een meter diameter wordt in dat opzicht andere koek. Dat red je niet met 3 mm slap plastic.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer