Springen naar inhoud

Dominante allelen

• Log in om te kunnen reageren

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 17 juni 2011 - 12:09

Hallo!

Waarom is een dominant allel eigenlijk niet noodzakelijk algemener dan een recessief allel? Bvb polydactylie is zo'n fenotypisch effect dat bepaald wordt door een dominant allel, maar toch slechts 1 in de 400 geboorten voorkomt. Het homozygoot recessief is hier het 'normale' allel (vijf vingers).

Heeft dat te maken met dominantieverhoudingen tussen allelen, die wij als wetenschappers (in spe) verkeerdelijk interpreteren? Ik heb gelezen dat er veel fouten worden gemaakt over dit fenomeen, omdat men de nauwkeurigheid van fenotypische effecten fout inschat, of dat de dominantieverhoudingen afhangen van het fenotypisch niveau dat je beschouwt

?

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

EvilBro

EvilBro

• >5k berichten
  • 6703 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2011 - 13:37

Waarom is een dominant allel eigenlijk niet noodzakelijk algemener dan een recessief allel?

Ik zie niet in wat dominantie te maken heeft met frequentie. Stel je bijvoorbeeld eens voor dat een dominant allel een nadelig effect heeft op de voortplantingskansen van het individu.

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 17 juni 2011 - 14:35

Dominantie is eigenlijk altijd terug te leiden naar het moleculaire onderliggende mechanisme van het specifieke eiwit. In het geval van veel genen is het recessieve gen verantwoordelijk voor een minder efficient werkend eiwit. Dit effect kan vaak gecompenseerd worden door de functie van het normale allel. In het geval van een overactief eiwit, daarvoor kan het tweede allel niet compenseren.

Dit zie je ook duidelijk in tumor suppressor genen en proto-oncogenen. De mutatie van 1 tumor suppressor gen is niet direct voldoende om een tumor te veroorzaken. de mutatie van een proto-oncogen veelal wel. De analogie met de remmen en gaspedaal van een auto kan men hier ook vaak maken. Op een chromosomenpaar liggen een paar tumor suppressor genen, dit zijn de remmen. Op een nader chromosomenpaar liggen vervolgens een paar proto-oncogenen, dit is het gaspedaal. Wanneer men 1 rem verliest is er nog niet direct iets ergs aan de hand, men heeft nog altijd een tweede rem. Wanneer men het gaspedaal echter verder intrapt kan dan kan men dit moeilijk tegengaan door het tweede gaspedaal ook verder in te trappen. Ik hoop dat het zo iets duidelijk is, het gaat hier natuurlijk om een analogie. De werkelijkheid is vele malen complexer en veel minder zwart-wit.
"Meep meep meep." Beaker

Skyliner

Skyliner

• >100 berichten
  • 247 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 08:51

Ik zie niet in wat dominantie te maken heeft met frequentie

Ja kijk, ik begrijp je antwoord. Het voorbeeld dat je geeft zou inderdaad onleefbaar zijn! ;)

Maar: ik redeneerde als volgt, als een allel 'A' dominant is over allel 'a' dan zal het fenotype in de heterozygoot hetzelfde zijn als de dominante homozygoot AA. Recessiviteit betekent dat het fenotypische effect van een allel alleen maar in de homozygoot te zien zal zijn (aa). Want genotype 'Aa' zal hetzelfde fenotype hebben als AA (cfr. eerste wet en tweede wet van Mendel).

Ik ben mij echter wel bewust van het feit dat het in realiteit lang niet zo eenvoudig is. Mendel heeft in feite zelfs ongelooflijk veel geluk gehad dat de resultaten zo zijn gelopen voor zijn experimenten. Want zoals jullie misschien wel weten, heeft Mendel enkel mono - en dihybride kruisingen gedaan.

In werkelijkheid zullen fenotypische kenmerken natuurlijk door talloze andere factoren be´nvloed worden (zowel schijnbare afwijkingen als echte afwijkingen van de wetten van Mendel): dominantieverhoudingen die verschillen, ontwikkelingsruis (fluctuerende asymmetrie), omgevingseffecten (een omgevingseffect heeft zelfs niet dezelfde fenotypische effecten op twee verschillende genotypes, m.a.w. genotype en omgeving zijn 'niet-additief'), directionele asymmetrie, inteelt, mutatie, etc.

Maar: desalniettemin zal je in een grote populatie waar de heterozygoziteit van het genotype groot is, ook frequenter het fenotype van het dominante allel naar boven zien komen.
Dus dominante fenotypen zijn niet altijd meer algemeen, maar wel in de meeste gevallen? Of?

In het geval van veel genen is het recessieve gen verantwoordelijk voor een minder efficient werkend eiwit

Is dat zo? Zo had ik het nog niet bekeken, bedankt ;) dan klinkt het al wat logischer

Wouter_Masselink

Wouter_Masselink

• >5k berichten
  • 8246 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2011 - 08:18

De verwarring ligt hier gedeeltelijk in het verschil tussen de frequentie van een fenotype waar je op doelde en de allel frequentie zoals EvilBro dacht wat je bedoelde (ik ook). Daar komt dus de verwarring vandaan. Als we inderdaad uitgaan van een allelfrequentie van 50/50 dan zal het dominante fenotype inderdaad in de meerderheid van de populatie tot uiting komen.

Is dat zo?

Ja
"Meep meep meep." Beaker

0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures