Biomechanica, fbd

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 12

Biomechanica, fbd

Hallo,

Ik heb binnenkort examen biomechanica en we moeten een FBD kunnen tekenen + berekenen.

Deze vraag hebben we niet opgelost is de les, ik heb ze zelf eens proberen oplossen, maar ik wet niet of het corect is.

Een man ligt op de grond op zijn rug. Hij heft zijn benen op. De man weegt 100 kg. Op 10 cm van het rotatiepunt hechten de buikspieren (A) aan. Het COM ligt op 50 cm van het rotatiepunt. De benen maken een hoek van 45 graden met de horizontaal.

Wat is A en wat is JRF?

A) Als ik mijn mannetje dus teken, liggen de benen 45° naar boven. Het rotatiecentrum is de heup. Op 0,5 m van de heup hecht de zwaartekracht aan. Ik heb het berekend via de tabel van Dempster en kom 161N uit voor het been. Ik kan de zwaartekracht in X en Y component zetten = beiden -113,8 N ( de x-component naar links, de Y naar beneden)

De loodrechte afstand tot rotatiepunt = cos(45°).0,5m = 0,35m

B)Op 0,1 m van het rotatiepunt hechten de buikspieren aan. Maar er staat geen hoek gegeven. Hier zit ik vast, hoe moet ik mijn pijl dan tekenen. moet dit dan loodrecht op de benen getekend worden of kan die hoek op andere manier berekend worden???

-->Ik heb gewoon met loodrechte afstand = 0,1 gewerkt.

c) Ik tel mijn krachtmomenten op = 0 = A.0,1m - 0,35m.161N

A= 563,5N

D) Ik tel Fx =0 = JRFx - 113,8N

Ik tel Fy= 0 = JRFy-113,8N+563,5N

JRFx= 113,8N

JRFy= -449,7N

Klopt dit?

Alvast bedankt!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Biomechanica, fbd

Ik probeer hier uit te raken maar dat lukt niet zomaar. Heb je hier niet een passende afbeeldingbij?
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 12

Re: Biomechanica, fbd

Hallo,

Ik heb er geen afbeelding bij gekregen.

Het is een man die op zijn rug ligt en zijn benen gestrekt 45graden van de grond heft.

;)

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.272

Re: Biomechanica, fbd

A) Als ik mijn mannetje dus teken,
Als je die schets hier dan eens plaatst kunnen we in elk geval zien of je gevolgtrekkingen minstens op basis van die schets al correct zijn. Vrijlichaamsdiagrammen in woorden gaan beschrijven is vragen om misinterpretaties.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Reageer