Dimensie van een veeltermruimte

Moderators: dirkwb, Xilvo

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Dimensie van een veeltermruimte

geavanceerde cursus numerieke integratietechnieken

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Dimensie van een veeltermruimte

geavanceerde cursus numerieke integratietechnieken
Betekent dit dan dat de oplossing (naar alle waarschijnlijkheid) niet te bepalen is zonder gebruik te maken van een numerieke berekening? (Wat je moet berekenen uiteraard -hopelijk- wel.)
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Dimensie van een veeltermruimte

neen dat betekent dat niet, het betreft hier de analytische opbouw van de kubatuurregels

de formules die ik probeer te bewijzen staan in de context van het behandelen van de kwaliteit van de kubatuurregels

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Dimensie van een veeltermruimte

HolyCow schreef:neen dat betekent dat niet, het betreft hier de analytische opbouw van de kubatuurregels

de formules die ik probeer te bewijzen staan in de context van het behandelen van de kwaliteit van de kubatuurregels
Okee. Enigszins jammer, want dan was het normaal dat ik nog niets had gevonden ;) . Ofja, niets was tot een oplossing leidt alleszins.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Dimensie van een veeltermruimte

Ik ga er niet verder achter zoeken. Heb samengezeten met een professor toegepaste algebra en die geraakte er ook niet wijs uit. Hij had een voorbeeld uitgewerkt voor n=2 en d=4 en dat voorbeeld strookte niet met de formule.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Dimensie van een veeltermruimte

Ik ga er niet verder achter zoeken. Heb samengezeten met een professor toegepaste algebra en die geraakte er ook niet wijs uit. Hij had een voorbeeld uitgewerkt voor n=2 en d=4 en dat voorbeeld strookte niet met de formule.
Spijtig, maar tegelijk ook wel goed dat zelfs hij er niet wijs uit geraakte :P . Zou je eventueel dat voorbeeldje willen geven? Puur uit interesse ;) .
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Dimensie van een veeltermruimte

Om te beginnen was de professor het eens met mij dat de elementen van
\(\left\{ { \left( \sum_{i=1}^n x_i^2 \right) }^p : p \in \mathbb{N} \right\}\)
lineair onafhankelijk zijn. En dat het die elementen en hun lineaire combinaties zijn die je uit
\(\mathcal{P}_d^n\)
moet wegnemen. Vervolgens construeerde hij bij wijze van voorbeeld een basis voor
\(\mathcal{P}_4^2\)
:
\(x_1^4 \ \ x_1^3x_2 \ \ x_1^2x_2^2 \ \ x_1x_2^3 \ \ x_2^4\)
\(x_1^3 \ \ x_1^2x_2 \ \ x_1x_2^2 \ \ x_2^3\)
\(x_1^2 \ \ x_1x_2 \ \ x_2^2\)
\(x_1 \ \ x_2\)
\(1\)
wat dus overeenkomt met
\({n+d \choose d}_{n=2 , \ d=4} = 15\)


Dan redeneerde hij dat je
\((x_1^2+x_2^2)^1\)
en
\((x_1^2+x_2^2)^2\)
en hun lineaire combinaties er uit moest halen dus dat je moet doen 15-2 wat niet overeenkomt met
\(\left( \begin{array}{c} n+d \\ n \end{array} \right) - \left( \begin{array}{c} n+d -2 \\ n \end{array} \right) = 15-6\)


Hij was tussendoor ook luidop aan het redeneren over geprojecteerde ruimtes maar daar heb ik niet veel van begrepen.

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Dimensie van een veeltermruimte

Helaas is het tegenvoorbeeld slecht uitgewerkt door de professor. Sterker nog, het is eenvoudig om aan te tonen dat de dimensie klopt voor
\(\mathcal{P}_4^2\)
. Je kan
\(x_1\)
en
\(x_2\)
parametriseren door
\(\cos(\theta)\)
resp.
\(\sin(\theta)\)
. Je vindt zeer gemakkelijk dat de volgende basis lineair onafhankelijk en voortbrengend is:
\(\{1,\cos(\theta),\sin(\theta),cos^2(\theta),\cos(\theta)\sin(\theta),cos^3(\theta),\cos^2(\theta)\sin(\theta),cos^4(\theta),cos^3(\theta)\sin(\theta)\}\)


Het is mogelijk dat een dergelijke methode zonder superveel werk gegeneraliseerd kan worden naar een willekeurige n (naar willekeurige d bij n=2 is triviaal).

Gebruikersavatar
Berichten: 997

Re: Dimensie van een veeltermruimte

parametrisaties zit ver weg. kun je even verduidelijken wat je juist bedoeld?

Gebruikersavatar
Berichten: 3.751

Re: Dimensie van een veeltermruimte

Gebruik gewoon polaire coördinaten. Dan is
\(x_1=\cos(\theta)\)
,
\(x_2=\sin(\theta)\)
op de cirkel. Nu kan je de basis voor
\(\mathcal{P}_4^2\)
die je neerschreef in termen van deze coördinaten schrijven. Dan merk je onmiddelijk welke lineair afhankelijk zijn door gebruik te maken van
\(\cos^2(\theta)+\sin^2(\theta)=1\)
. Degene die ik schreef blijven over (je kan natuurlijk een andere basis kiezen).

Reageer