Redoxreacties herkennen

Moderators: ArcherBarry, Fuzzwood

Reageer
Berichten: 9

Redoxreacties herkennen

Ik heb een herkansing sheikunde en vroeg me af hoe je redoxreaties kan herkennen. Onze leraar heeft wel iets uitgelegd over oxidatiegetallen.. maar dat snap ik niet helemaal. Er staat ook bijvoorbeeld een voorbeeld bij van 'HCl'. Hoe kun je hier dan de oxidatiegetallen van bekijken? Er zit geen O in (die volgens mijn leraar altijd 2- heeft) en het is geen zout..

Zouden jullie mij dat wat beter kunnen uitleggen?

Liefs

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Redoxreacties herkennen

O heeft steeds -2 behalve in peroxides. Daar is de oxidatietrap -1.

Maar je mag ook steeds gebruik maken van H: +1.

Om het in te zien: waar staat Cl in het periodiek systeem. Kan je daar iets uit besluiten? Zou je nu ook iets kunnen zeggen over het oxidatiegetal van I en Br?
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 3.505

Re: Redoxreacties herkennen

Maar je mag ook steeds gebruik maken van H: +1.
Een uitzondering vormen in dit geval de hydriden waarin H het oxidatiegetal -1 heeft.
"Mathematics is a gigantic intellectual construction, very difficult, if not impossible, to view in its entirety." Armand Borel

Berichten: 9

Re: Redoxreacties herkennen

In physics I trust schreef:O heeft steeds -2 behalve in peroxides. Daar is de oxidatietrap -1.

Maar je mag ook steeds gebruik maken van H: +1.

Om het in te zien: waar staat Cl in het periodiek systeem. Kan je daar iets uit besluiten? Zou je nu ook iets kunnen zeggen over het oxidatiegetal van I en Br?
Ik heb geen idee hoe ik aan het periodieke systeem kan zien wat het oxidatiegetal is.. Ja, het lijkt me 1- maar dat is eigenlijk alleen maar omdat het in zouten zoals NaCl ook 1- is, dat heeft niet echt iets met het periodieke systeem te maken..

Gebruikersavatar
Berichten: 3.963

Re: Redoxreacties herkennen

Toch heeft het iets te maken met het periodiek systeem, een oxidatiegetal vertelt je iets over de mate waarin een atoom geoxideerd is. In mensentaal komt dit eigenlijk neer op het aantal elektronen dat een atoom kan opnemen of afgeven. Om die reden is je antwoord van -1 correct, alle halogenen (F, Cl, Br, I) kunnen immers gemakkelijk één elektron opnemen.

Als je dit nu weet, dan trek ik de vraag van IPIT nog ietsje verder. Wat kan je dan besluiten over een mogelijk oxidatiegetal van S, P en K?
"Success is the ability to go from one failure to another with no loss of enthusiasm" - Winston Churchill

Reageer