Springen naar inhoud

Materiaal/bewerking keuze voor loopvlak nylon wiel


  • Log in om te kunnen reageren

#1

Melomania

    Melomania


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 18 juni 2011 - 20:15

Hallo

Ik wil een Nylon wiel laten lopen over een strip. Denk aan een strip van 7 meter lang waar een nylon
wiel van 23 mm breed over moet lopen.
Ik moet nu bepalen welk materiaal met welke nabewerkingen ik het beste kan nemen voor de strip.

Het allerbeste lijkt me gehard staal dat een hard verchroomd laagje heeft. Echter wordt dat veel te duur in mij geval.
De strip is namelijk heel lang (7 meter dus) en verchromen kost een vermogen. Bovendien het ik er meerdere nodig.

Wat zou een goed alternatief zijn?

Gehard staal, zonder verchromen, gaat roesten.

Ik zou misschien gehard RVS kunnen nemen (als dat bestaat). Maar dat is ook duur.
Zou ik een dun laagje gehard RVS op een dikkere strip van gewoon staal kunnen lijmen/schroeven?
Of druk je dan de dunne RVS strip door het zachtere staal eronder naar beneden en dus krom?

Kan ik gehard staal nemen dat vernikkeld of gegalvaniseerd is? Ik neem aan dat ik dan de nikkel of gegalvaniseerde laag er zo afslijt en er toch roest op treed.

Hoe doen ze dat bij die rollercoasters? Volgens mij zijn dat ook nylon wielen. De ronde buizen waar de wielen tegenaan komen zijn uiteraard niet verchroomd. Of tolereren ze daar gewoon roest?


Het harden van een 7 meter lange strip lijkt ook een groot probleem. Ik heb nog niemand gevonden met zo een lange oven. Zijn zulke strips in verharde vorm leverbaar? Of zijn er alternatieve verhard methodes?

Heeft iemand een goede tip? Bedankt!

Dit forum kan gratis blijven vanwege banners als deze. Door te registeren zal de onderstaande banner overigens verdwijnen.

#2

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 15:12

Waarom moet die strip gehard zijn? als je erover rijdt met nylon wielen...

en poedercoaten. kost niet zo veel meer tegenwoordig, en voor zulke zaken kun je ze achterlaten bij een bedriifje en vragen om ze "mee te nemen" als ze een batch doen. Heb je geen opstartkosten aan je been.
Galvaniseren en harden gaat niet steeds goed samen, eerst goed op bevragen!

#3

Melomania

    Melomania


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 16:39

Waarom moet die strip gehard zijn? als je erover rijdt met nylon wielen...
en Poedercoaten ...


Dat is me aangeraden. Je hebt liever dat de nylon wielen slijten omdat die redelijk makkelijk te vervangen zijn.
Ik heb echter geen idee hoe hard het slijt als je niet gaat harden.

En een poedercoat laagje slijt er denk ik zo af, zodat het gaat roesten. Niet?

Veranderd door Melomania, 19 juni 2011 - 16:42


#4

king nero

    king nero


  • >250 berichten
  • 934 berichten
  • Ervaren gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 18:58

"dat is me aangeraden"
Als dat zo is, moet er ofwel een reden zijn die hier niet gegeven is, of heeft de persoon in kwestie er zich nogal gemakkelijk vanaf gemaakt.

Ik raad je aan om in eender welk fabriek eens een rolbrug van naderbij te bekijken, en vergelijk die krachten eens met de jouwe (4000N volgens je ander topic, en ik neem aan per wiel?).
Een rolbrug voor 20t heeft 5t per wiel, en rijdt op een strip van S235.

Een trein heeft een contactdruk in de grootte-orde van 1000 MPa, en die rijdt op hoog-C (maar verder ongelegeerde) rails met een hardheid van 260 Brinell.
Dus voor nylon wielen waar 400 kg opkomt vraag ik me af waarvoor die rails moeten gehard worden...

Verder, ik denk dat je het poedercoaten danig onderschat. Daarvoor neem je best eens contact met een firma die dit doet.

#5

Melomania

    Melomania


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 19:50

Het is me aangeraden door een specialist bij MCB. Die zou er toch veel van af moeten weten.
Alhoewel hij vooral een chemicus was en minder van sterkte berekiningen wist.

Als ik jouw verhaal lees begin ik me ook af te vragen of verharden nodig is.
Wel is het zo dat mijn wielen maar 23 mm breed met een doorsnede van 70 mm. Dus het contact oppervlak zal klein zijn.
Als ik het probeer in te schatten zou ik zeggen een contact druk van 100-200 MPa. Daar ik nog een veiligheidsfactor
in rekening moet brengen zou ik op wat sterkere staal soort uitkomen.

Dan nog het roesten. Als poedercoaten zou werken dan ben ik daar heel blij mee, dus dat ga ik verder uitzoeken.

Bedankt!

#6

Melomania

    Melomania


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 19 juni 2011 - 22:36

Ik heb een programmatje gevonden om de contact spanning te berekenen: HertzWin.

Volgens dit programma komt de Hertz spanning (is contact spanning?) op slechts 40 MPa.

S235 staal is dan neem ik aan prima. En poedercoating geef ik dan ook een grote kans.

#7

Melomania

    Melomania


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2011 - 10:03

Volgens dit programma komt de Hertz spanning (is contact spanning?) op slechts 40 MPa.


Ik bedenk me net dat dit programmatje van een wiel uitgaat dat geheel van een materiaal is (Nylon in dit geval).
Maar in de praktijd zit er een groot lager in en is het nylon maar een 9 mm buitenste laag.

Ik weet niet goed hoeveel de resulterende contact spanning hierdoor hoger zal zijn.

#8

Mrtn

    Mrtn


  • >1k berichten
  • 4220 berichten
  • VIP

Geplaatst op 20 juni 2011 - 14:09

Welke kwaliteit PA gebruik je?
Of course, the theory of relativity only works if you're going west.
-Calvin-

#9

Melomania

    Melomania


  • >25 berichten
  • 38 berichten
  • Gebruiker

Geplaatst op 20 juni 2011 - 20:06

Welke kwaliteit PA gebruik je?


PA66





0 gebruiker(s) lezen dit onderwerp

0 leden, 0 bezoekers, 0 anonieme gebruikers

Ook adverteren op onze website? Lees hier meer!

Gesponsorde vacatures

Vacatures