biochemisch zuurstof verbruik

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 10

biochemisch zuurstof verbruik

Hoi,

een vraagje, als je het biologisch zuurstof verbruik wil meten moet je dan eerst je waterstaal filtreren op aanwezige vuiligheid van bijvoorbeeld zand en onopgeloste stoffen? Het zijn toch de bacteriën die het opgeloste organisch materiaal met behulp van zuurstof omzetten tot koolstofdioxide,water,en..? Stel dat je je meting doet en er zit een klein takje van een boom in je staal, deze bestaat toch ook uit organisch materiaal, gaan dan de bacteriën ook hun best doen om extra zuurstof te verbruiken voor dit om te zetten(zeer weinig bedoel ik). Dan heb je een foute meting waarschijnlijk als je dat staal vijf dagen laat staan en het zuurstofgehalte meet?

Gebruikersavatar
Berichten: 323

Re: biochemisch zuurstof verbruik

Je moet denk ik wat meer details vermelden over wat je precies wilt gaan meten. Wil je zuurstofverbruik door de bacterien meten, of door een takje?

Als je puur wilt kijken naar "metabolic rates" kun je beter de CO2 productie meten dan de O2 afname, aangezien O2 beschikbaarheid (deels) bepalend is voor het verlopen van dit proces.

Ik zou zeggen, vermeld je exacte vraagstelling en de experimenten die je momenteel in gedachten hebt, zodat wij er een betere uitspraak over kunnen doen.

Als je labexperimenten doet, is het sowieso verstandig alle componenten zoveel mogelijk te zuiveren, anders weet je niet wat je nu eigenlijk aan het meten bent...
"You're really full of yourself, aren't you?"

"Yeah. I like that about me."

- U Turn

Re: biochemisch zuurstof verbruik

Als je het biochemisch zuurstofverbruik wil meten van afvalwater, moet deze dan een voorbehandeling krijgen? Moeten de grootste onzuiverheden eerst verwijderd worden?

Kan men een staal genomen van het afvalwater enige tijd bewaren (vervoeren naar labo)zonder dat de bacteriën al zuurstof beginnen te verbruiken voor organische omzettingen? Misschien temperatuurverlaging, geen uv-licht,...?

Berichten: 2.746

Re: biochemisch zuurstof verbruik

er zijn veel verschillende bacteriën, met verschillend gedrag, ik denk dat je het best direct meetingen uitvoert,

maar na een dag of zo is het verschil ook weer niet zó groot

andere organismen zoals gisten,.. verbruiken ook O2 en produceren CO2

Re: biochemisch zuurstof verbruik

Het zijn niet de bacterien die de zuurstof verbruiken maar de oxydeerbare stoffen in het water. Het enzymsysteem in de bacterie werkt daarbij als een katalysator maar wordt daarbij zelf niet geoxydeerd. H. Zeilmaker

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.270

Re: biochemisch zuurstof verbruik

Probeer eens of je de NEN bladen 6633 en 6634 te pakken kunt krijgen. Hier zou alles in moeten staan.

En ja, je zult je monsters moeten voorbehandelen direct bij of na monstername. Hoe dat moet om tot met andre analyses vergelijkbare resultaten te komen staat waarschijnlijk ook in diezelfde NEN-bladen, of anders zal naar een ander NEN blad met betrekking tot monstervoorbehandeling worden verwezen.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 44

Re: biochemisch zuurstof verbruik

BOD wordt toch enkel gebruikt in de formules in de secundaire zuivering? Na de primaire mechanische voorzuivering? Wanneer alle takjes en zo verwijderd worden.

Ik zou zeggen meet het staal zonder takje tenzij het takje zeer klein is.

Reageer